Zoeken Vraag het forum

Zware depressie na afbouw paroxetine

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • paroxxx

Dag allemaal,

een berichtje omdat we hier in een nare situatie zitten. Het zit zo: mijn partner heeft een jaar of 3 paroxetine geslikt tegen angstklachten. Het grootste deel van deze periode werd 10mg gebruikt. In december vorig jaar is besloten te gaan afbouwen – wrang genoeg omdat het toen goed ging. Met taperingstrips is in 3 maanden tijd afgebouwd. Dat was pittig, vooral de laatste maand doemde depressieve klachten en periodes van radeloosheid op. (Daar werd het middel niet tegen gebruikt, van depressie was nooit sprake)

We zijn nu 2 maanden na de laatste pil, en de depressieve klachten zijn nog in alle hevigheid aanwezig. De radeloze, paniekerige momenten zijn wel minder – al lijken ook die eens per 2 weken terug te komen.

Ik heb al veel gelezen over jullie ervaringen, en begrijp dat zelfs die taperingstrips een te snelle manier zijn geweest. Dat is rot en zwaar, maar belangrijker is dat we hier doorheen komen. Terug naar paroxetine lijkt uitgesloten. Naast dat je na deze ellende nooit meer iets met het medicijn te maken wil hebben, lijkt het opbouwen überhaupt onmogelijk in deze situatie. Huisartsen en psychologen hebben helaas erg weinig op dit vlak, daar lijkt dus weinig hulp van te verwachten – maar mijden doen we het niet.

Heeft iemand misschien een idee wat te doen om deze tijd door te komen? Hoe lang duurde het bij jullie voor de situatie weer dragelijk werd? Alle tips zijn welkom.

Dankjewel voor het lezen.

5 reacties
    Reageren
    Catootje

Antidepressiva remmen de aanmaak van melatonine en zorgen voor tekorten aan diverse vitaminen, mineralen en andere stoffen, waaronder vitamine B, magnesium en Q10.

Voor de aanmaak van allerlei neurotransmitters als serotonine en melatonine zijn diverse vitaminen, mineralen, vetzuren en aminozuren belangrijk. Wat aanvulling van stofjes kan dus schelen. Gebruik zelf 5htp, dat de aanmaak van serotonine en melatonine bevordert. Mag overigens niet in combinatie met antidepressiva. Ook carnitine helpt de aanmaak van melatonine.

Reageren
    _87_

Helaas is het een kwestie van volhouden. Genoeg vers fruit eten, veel water drinken, met regelmaat de buitenlucht in, sporten. Dit zijn allemaal dingen die helpen. Voldoende slapen, en bepaalde vodingssuplementen nemen. Denk hierbij aan OMEGA capsules met een hoog EPA gehalte. Deze helpen het intern in het hoofd te herstellen. Ook een flinke dosering magnesium kan helpen, en het gebruik van BODY CALM capsules van the road back.

Het is flink doorzetten. Ikzelf merkte steeds meer ‘positieve dagen’. Nu ben ik een ruim half jaar vrij van de pillen, mijn leven behoorlijk vereenvoudigd, en het gaat eigenlijk beter dan het in jaren is gegaan.

Reageren
    _87_

Houd in het achterhoofd, dat de depressie wordt veroorzaakt doordat met de pillen is gestopt. Dat de ‘oorzaak’ buiten hemzelf ligt. Dit klinkt misschien gemakzuchtig, maar het is echt zo. Het enige wat belangrijk is, hoe ga je ermee om? Begin bij het accepteren van de situatie. Voor jou, maar zeker ook voor je partner. Dit zal erg veel verlichting brengen in de situatie.

Reageren
    _87_

Ik zelf gebruikte efexor, ook een behoorlijk pittig middel. Iedere twee weken haalde ik 10 korrels meer uit de capsules. Zo werd ik me heel bewust van wat de pillen deden. Dit hielp om het de baas te worden. Uiteindelijk, na volledig stoppen, kwam de klap na een maand of twee. Nu, in totaal een maand of 7 verder, voel ik me weer mezelf. Dit gaat gelijkelijk. Het sleutelwoord is acceptatie

Reageren
    _87_

Zelfs korrel voor korrel afbouwen kan op een gegeven moment een verschrikkelijke kluif zijn. Gewoon, omdat het je op zich zelf al psychisch uitput. Dagelijks die korrels uit de capsule. Nee, dan voel je je echt een eigen dokter, of nog erger, je wordt je heel bewust van het feit dat je zo waar een verslaafde bent die aan het afkicken is. Mede mijn doorzettingsvermogen heeft me er doorheen getrokken.

Reageren
Reageer op: Zware depressie na afbouw paroxetine
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.