Zoeken Vraag het forum

Afbouwen Citalopram voelt raar

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Meisje17x

hey !

ik ben sinds zondag van 20 Mg na 15 Mg Citalopram gegaan , ik dacht als ik heel weinig per keer afbouw , vallen de ontwenningsverschijnselen mee , maar nee hoor.

ik ben best beroerd & duizelig , en beetje zweverig gevoel. Verder ben ik erg sloom voor me gevoel en moe & soms begin ik helemaal te zweten !

is dat normaal als je zo weinig afbouwt ?

groetjes

mij

7 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Het is niet heel weinig. Het is 25% van de oorspronkelijke dosis. Het zal altijd met ontwenningsverschijnselen gepaard gaan… je zou om een recept voor de druppelvloeistof kunnen vragen. Dan kun je in kleinere stappen afbouwen. Het duurt dan wel wat langer, maar dan heb je er wel minder last van

Reageren
    Catootje

SSRI’s zorgen voor tekorten aan diverse vitaminen, mineralen en andere stoffen in je lichaam, die juist belangrijk zijn voor de aanmaak van je neurotransmitters. Onder andere vitamine B en magnesium. Tevens remmen dit soort antidepressiva de aanmaak van melatonine. Dit alles kan op de kortere of langere termijn klachten geven en het afbouwen bemoeilijken. Zorgen voor evenwichtige voeding en wat extra stofjes kan schelen in de afkickverschijnselen.

Reageren
    Meisje17x

ik heb ook last van zwak gevoel in benen en lichaam , heel apart!

Reageren
    Rebecca

Mijn dochter is aan het afbouwen van 20 mg citolapram naar 10 mg, naar 6 mg, en nu nog 4 mg

ze is misselijk, vreselijk moe, tintelingen op haar voorhoofd, drukkend gevoel op haar hoofd, huilbuien zomaar uit het niets, trillerig, zweten  en slecht slapen, ze voelt zich helemaal niet lekker en denkt dat het nooit meer goed komt.

Ze heeft ze voorgeschreven gekregen van een psycholoog na angst en stress stoornis en paniekaanvallen.

Ik ben benieuwd hoelang dit nog gaat duren.

Reageren
    Catootje

@Rebecca. Antidepressiva remmen de aanmaak van melatonine en zorgen voor tekorten aan diverse vitaminen, mineralen en andere stoffen. Bij het afbouwen/stoppen kan je deze ontregelingen extra voelen.

Bij angst- en paniekklachten spelen het voedingspatroon en tekorten aan diverse voedingsstoffen een rol. Belangrijk is dan om te zorgen voor een stabiele bloedsuikerspiegel, door te kiezen voor complexe koolhydraten, eiwitten, vetten en vezels bij elk eetmoment. Daarnaast kunnen er voedselovergevoeligheden spelen, misschien ook candida. Gebruik van bepaalde voedingssupplementen kan helpen om je neurotransmitters in balans te brengen. Je zou advies kunnen vragen op orthomoleculair gebied.

Reageren
    Rebecca

Bedankt Catootje voor uw reactie ga er zeker mee aan de slag

Reageren
    Jolien

Hallo iedereen,
    Ik ben ook aan het afbouwen. Echter heb ik vijf jaar Sipralexa genomen van 10 mg. Op advies van de huisarts ben ik nu aan het afbouwen met citalopram 5 mg. Echter had ik na drie dagen hevige bevingen, vooral in mijn benen. Ook was ik zeer misselijk. Dit was beter, nu week 3 en ik word enkel zieker. Iedere dag misselijk en zware hoofdpijn. Ook zwak gevoel in benen en armen. Ook ben ik zeer prikkelbaar en last in mijn darmen. Ook was mijn bloeddruk lager dan normaal…Ik heb net een afspraak gehad met een andere huisarts. Zij heeft mij een nieuw afbouwschema voorgeschreven. Ipv om te stoppen op 3 maanden, zal het 6 maanden worden. Ik ben echt verschoten hoe ziek ik ben en wat de effecten kunnen zijn. Eerst was ik niet zeker of ik ziek was van de afbouw of van iets anders, maar als ik jullie ervaringen lees, denk ik dat het door de afbouw komt…

Reageren
Reageer op: Afbouwen Citalopram voelt raar
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

Haartransplantatie bij stress en haaruitval
5 min leestijd

Stress en haaruitval: hoe zit dat precies?

3 min leestijd

Symptomen van zwangerschap: dit zijn de eerste signalen

4 min leestijd

Baarmoederontsteking: hoe krijg je het en welke symptomen zijn er?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.