Zoeken Vraag het forum

Oxazepam 10MG – stoppen

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Jos

hallo,

ik ben sinds vorige week vrijdag begonnen met het slikken van oxazepam. Op vrijdag nam ik 10Mg 1 keer. En sinds zaterdag tot woensdag 2x 10MG tegen mij angst.

kan ik nu gelijk stoppen? Of kan ik er ontwenningsverschijnselen van krijgen!

groetjes

17 reacties
    Reageren
    Jos

ik heb er vanaf vrijdag 11 geslikt!

Reageren
    John (moderator)

Dar kun je dan gewoon mee stoppen

Reageren
    Jos

zonder ontwenningsverschijnselen?

Reageren
    John (moderator)

Ik denk niet dat je daar na een paar dagen last van gaat krijgen

Reageren
    _87_

Ik denk ook niet dat je daar last van zult hebben. Zelf gebruikte ik 3 maanden lang 3 maal daags 10 mg, het afkomen daarvan ging nog redelijk soepel.

Reageren
    Catootje

Of je ontwenningsverschijnselen krijgt weet ik niet. Wat ik wel weet uit eigen ervaring is dat het  handig kan zijn om wat aan de oorzaken te doen, zoals voeding. De vele snelle suikers die veel mensen nuttigen kunnen nogal ontregelend werken. Ook kunnen er voedselovergevoeligheden spelen. Verder kunnen tekorten aan allerlei stoffen spelen als vitaminen, mineralen, vetzuren en aminozuren.

Reageren
    Vlinder

Hallo,

Ik heb jarenlang oxazepam geslikt.Ik slikte overdag 2x een halve van 10 mg en voor het slapen ook een halve van 10 (dus 5 mg per keer) en als ik halverwege de nacht niet meer in slaap kon komen nog een halve.Dus totaal 20 mg per etmaal.
    Ik ben nu 3 maanden aan het afbouwen. Eerst een halve overdag weggelaten. Daarna nog een halve.Dus overdag slik ik het niet meer.Afgelopen week ook geprobeerd een halve ’s nachts weg te laten.Maar toen kreeg ik vreselijke ontwenningsverschijnselen.Dus nu neem ik per nacht weer 2x een halve.Anders slaap ik niet of heel slecht.
    Maar de ontwenningsverschijnselen zijn behoorlijk heftig.
    Is er een andere (betere) manier om af te bouwen en hoe lang kan ik er het beste over doen?

Met vriendelijke groet,

Reageren
    John (moderator)

Als ik het goed begrijp, neem je nu 10 mg voor de nacht.
    afbouwen met 2,5 mg per 3 weken….

Reageren
    Martina

Ik slik al meer dan 5 maanden 3 x 20 mg per dag ,.

Slik inmiddels sinds 6 weken anti depressivum.

Ben oxazepam aan het afbouwen. Ik wilde 10 mg per week. Mijn psychiater vind dat te snel enadviseert om de 14 dagen 10 mg afbouwen.

Reageren
    Catootje

Benzodiazepinen en antidepressiva remmen de aanmaak van melatonine en zorgen voor tekorten aan diverse vitaminen, mineralen en andere stoffen die onder ander belangrijk zijn voor de aanmaak van allerlei neurotransmitters. Onder andere vitamine B. Dit alles kan het afbouwen/stoppen bemoeilijken. Je lichaam ondersteunen met evenwichtige voeding en bepaalde voedingssupplementen kan helpen om neurotransmitters als serotonine en melatonine aan te maken.

Reageren
    Henrike

Hoi ik heb nu 3 maanden oxacepam 10 mg geslikt na overleg met de psychiater mocht ik daar mee stoppen. Maar nu komt het grappige natuurlijk heb ik last van ontwenningsverschijnselen maar dat is voor mij niet de eerste keer. Ik heb heel veel medicijnen gehad slaapmedicatie en anti psychotica rustgevende pijnstilling hele zware morfine oxicodon en oxicontin en nog veel meer. Maar ben nu eigenlijk van alles af het enige wat ik nog heb is lage dosis anti depresiva maar dat gaat er in het voorjaar af. Weet mensen je hebt afkick verschijnselen ik heb vooral angst zweten hoofdpijn of word heel erg hyper. Maar na 1 week ben je er doorheen echt dan heb je het ergste gehad. Zoek afleiding het liefst wat behoorlijk intensief is zodat je lichamelijk moe ben slaapt ook gelijk beter. Wees vooral ook lief voor jezelf kleine beloningen lekkere douchel kan mij al helpen.

Grappig voorbeeld ik heb jaren gerookt en best wel veel.stoppen zag ik niet zitten iedereen zei is zo zwaar nee dacht ik dat kan ik echt niet.

Nu 2 jaar gestopt en achteraf ja het was wat lastig maar wat ben ik trots op mezelf en je kan beter iemand bemoedigen dan lukt het allemaal veel beter

Reageren
    Rroza

Na een heftige gebeurtenis oxazepam voorgeschreven gekregen. Nu al bijna een jaar slik ik overdag om 12 uur 10 mg, met afbouw naar 7,5:mg. Ik drink in de avond 3 volle glazen wijn daar begin ik om 22:00 uur mee. Ik wil met beide stoppen maar weet niet meer hoe. Om de ontwenning van alcoholgebruik te verminderen is oxazepam nodig. Mijn ogen zijn ook achteruit gegaan sinds oxazepam. Ik probeer nu van 7,5 naan 5 mg te gaan maar merk dat ik dan last krijg van angst en onrust.
    Ik was een keer vergeten om het in te nemen bij een uitje en kreeg ik extreem gevoel van trillen en angst. Na een paar wijntjes wat ik normaal nooit overdags drink werd het wel minder. Hierdoor voel ik mij in een cirkel zitten waar ik uit wil komen.
    Had nooit gedacht ooit verslaafd te raken aan een medicijn. Ik had tot een jaar geleden nog nooit een kalmering tablet gebruikt
    Nu ben ik van plan eerst af te bouwen met oxazepam en daarna afbouwen met alcoholgebruik.
    Heeft iemand tips,..of ben ik een appart geval? Alcohol+ medicijn verslaving😑

Reageren
    Suus

@Rroza

Bespreek het met je huisarts, ik vrees dat je er te te diep in zit om dit met tips van mensen op een forum pp te gaan lossen.

Reageren
    Ork

Hallo,

Persoonlijk zou ik eerst stoppen met die wijntjes elke dag. Je bent vergist je wat ‘een paar wijntjes’ per dag voor invloed hebben op je slaap en met name je rem slaap waarin je emoties verwerkt. En ook op je algemene gevoelens. Wist je dat alcohol een depressivia is? Het draagt dus bij aan gevoelens van angst! Wellicht intressant om de term hangaxiety te googelen. Wellicht is hier sprake van bij jou. Niet drinken zal je slaap positief beïnvloeden. Kan je niet stoppen met drinken kan je bij de huisarts antabuss krijgen. Dit maakt je ziek als je drinkt. Dan leer je het heel snel af.

De 10mg oxa voor het slapen gaan gebruiken ipv de drank. Tot je van de drank af bent.

Hierna langzaam afbouwen met de 10mg oxazepam. Hier zijn schema’s voor op internet maar kan je ook overleggen met je huisarts. Ik zou er ruim de tijd voor nemen zodat het het minst voor ongemak zorgt.

Reageren
Reageer op: Oxazepam 10MG – stoppen
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

Haartransplantatie bij stress en haaruitval
5 min leestijd

Stress en haaruitval: hoe zit dat precies?

3 min leestijd

Symptomen van zwangerschap: dit zijn de eerste signalen

4 min leestijd

Baarmoederontsteking: hoe krijg je het en welke symptomen zijn er?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.