- Anoniem16 april 2016 om 11:00
Hi allemaal
Ik heb al n tijdje last van zeurende pijn in m’n onderbuik, met af en toe hevige pieken.
Ontstekingswaarde bloed en urine zijn goed.
Dokter houdt vol dat dit pds klachten zijn.
Periode hiervoor had ik veel last van winderheid en steken.(dit is verdwenen)
Wel moet ik erbij vermelden dat ik al een aantal jaren last heb van een angststoornis (met name voor kanker)
Duspatal tabletjes helpen me nauwelijks lijkt het.
Kan dit pds zijn, en zijn er mensen die hier continu last van hebben?
ik weet me gewoon geen raad meer.
Overigens mijn leeftijd is 31jr.Hoor graag van jullie.
Groetjes
15 reactiesReagerenJohn (moderator)
16 april 2016 om 14:32PDS zou heel goed kunnen en je angststoornis zal het zeker niet beter maken. De klachten passen daar wel bij.
ReagerenAnoniem16 april 2016 om 15:24Bedankt voor uw reactie.
Reageren
Bestaat de mogelijkheid dat pds continu aanwezig is?
Dat vind ik erg vreemd.
Heeft u verder nog tips voor me om dit aan te pakken?
Alvast dank.John (moderator)
16 april 2016 om 15:34Dat kan zeker voortdurend aanwezig zijn. Zeker als je ook nog veel angst/stress en spanningen hebt. Wat ik je zou willen aanraden is, om ademhalingsoefeningen en spierontspanningsoefeningen te doen. In onderstaande link kun je oefeningen vinden in de columns over angst.
Reageren
Daarnaast een beetje op je voeding letten. probeer koffie te vermijden en koolzuurhoudende prikdranken en scherp gekruid voedsel.
http://www.dokter.nl/dossiers/angstenAnoniem17 april 2016 om 17:18Bedankt voor uw tips.
Reageren
Kan het ook een soort spanning buikpijn zijn dan? Heb overigens ranitidine gekregen en dit lijkt het iets te kalmeren.
Ik heb altijd gedacht dat pds niet contin aanwezig kan zijn.John (moderator)
17 april 2016 om 17:27het zou zeker ook een soort spanningsbuikpijn kunnen zijn. PDS is vaker een gevolg van stress en spanningen
ReagerenAnoniem19 april 2016 om 18:00Hi tandor,
Hartstikke bedankt.
Ik ga proberen om toch eens oefeningen te doen. Eerder ben ik altijd sceptisch geweest hierover.
Overigens lijken de ranitidine tabletjes doe ik heb gekregen goed te werken. Pijn is al voor 50 procent afgenomen.
Zou dit nu ook tussen de oren kunnen zitten? Zo vreemd daar ik ooit nooit zuurbranden of opstoten heb. Wel heb ik regelmatig een zeurende pijn boven m’n navel.
ik vraag me dan af of dit ook pds gerelateerd kan zijn omdat ik me hierin niet meer verdiep op google (reden is denk ik wel duidelijk)Groetjes
ReagerenJohn (moderator)
19 april 2016 om 18:46Ik denk niet dat het tussen je oren zit hoor. Het zijn toch meer je maag en darmen
Reageren
Dat kan zeker PDS gerelateerd zijn.Anoniem23 april 2016 om 16:31De hele week ranitidine gebruikt en dit ging iedere dag n stuk beter.
Reageren
Nu heb gisteren friet gegeten ( laat van m’n werk terug) en Kermis wederom van de pijn.
Dit kan toch geen zweer zijn of wel? Dit belemmert gewoon je hele leven .John (moderator)
23 april 2016 om 16:48Die friet zal niet goed gevallen zijn. Vet eten kan dat wel veroorzaken als je PDS hebt.
ReagerenAnoniem24 april 2016 om 08:14Hi tandor,
Reageren
Excuses voor al deze vragen. De gedachte dat dit kanker kan zijn maakt me gek.(de hele dag)
Ik was (ben) echt niet bekend met pds of iets dergelijks. Rare is gewoon dat het soms een week goed gaat en vervolgens weer helemaal fout. Ik merk wel dat m’n ontlasting altijd zachter is , en nu t hele weekend al diarree. Dit speelt gewoon al maanden. Pijn verschilt van bovenbuik tot onderbuik maar vaak continu. Dokter heeft wel een darmonderzoek voor me aangevraagd (ter gerustelling zegt hij) ook de mensen van desbetreffende afdeling geven aan dat de kans op poliepen, tumoren wel heel miniem is. Daarom twijfel ik ook of ademhalingsoefeningen oefeningen me helpen. Daar ik soms echt verga van de pijn heb ik hier de rust niet meer voor.
Als alle pds patiënten zo rondlopen en als doit niet als aandoening wordt beschouwd vind ik dit best heftig.John (moderator)
24 april 2016 om 09:43Stress en spanningen kunnen natuurlijk wel voor war darmklachten zorgen. Als daar dan ook nog regelmatig vet eten bij gebruikt wordt, zijn je darmklachten niet zo vreemd.
Anderzijds kan PDS best nogal wat klachten veroorzaken.Probeer zelf eens een soort dagboekje bij te houden en noteer wat je eet en drinkt. Soms zijn het bepaalde voedingsmiddelen die problemen veroorzaken.
Ik zou je toch willen aanraden om de oefeningen die in de columns staan te gaan doen. Niet alleen de ademhalingsoefeningen maar ook de spierontspanningsoefeningen.
ReagerenAnoniem25 april 2016 om 19:32Ik ga toch maar n poging wagen om oefeningen te doen.
Reageren
Kan pds dan zo verschillend zijn? ’t lijkt wel of ik 2x per maand buikgriep heb , vervolgens weer verstopping dan weer last van m’n maag. Also het continu door m’n lijf zwermte. Hoort vermoeidheid ook bij pds?John (moderator)
25 april 2016 om 19:46Dat kunnen inderdaad wel klachten zijn die door PDS worden veroorzaakt
ReagerenAnoniem5 mei 2016 om 06:53Hi Tandor,
Gisteren heb ik een darmonderzoek gehad. Internist heeft met een camera gekeken naar de dikke en dunne darm en alles is prima in orde. Geen afwijkingen te vinden.
Volgens haar betreft het inderdaad een prikkelbare darm. uiteraard was ik hier ontzettend blij mee.
Rest mij echter nog een ander issue.
Mijn normale gewicht ligt tussen de 80 en 83 kg. (1.83 lang) Vorig jaar was mijn vriendin in verwachting en in dat jaar heb ik zelf weinig kunnen sporten. Gevolg dat ik van 83 kg naar 91 kg ben gegaan.
Sinds de geboorte van onze dochter (nu 4 maanden) heb ik geprobeerd om af te vallen, minder te eten, meer wat te drinken etc. Afvallen lukte totaal niet.
De laatste paar weken heb ik symptomen gehad van buikgriep, en ben ik plots naar 86 kg gegaan.
Ik moet zeggen dat ik nu echt begin te twijfelen. Moet ik nu weer naar de huisarts gaan?
Volgens mij vriendin zijn het een lange tijd vastgehouden spanningen geweest waardoor ik niet afviel, en nu opeens wel.
Ik begrijp er niks meer van.Graag jouw mening in deze.
Dank alvast.
Reageren