Zoeken Vraag het forum

Diverticulitis

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Kees

Beste liz,
    Mag ik weten waar in welk ziekenhuis jij geopereerd bent?
    Groet kees

Kees

Hallo Sandra, mag ik weten in welk ziekenhuis jij geopereerd bent?
    Groet kees.

Reageren
    Voor Kees

Hoi Kees,

Het Amphia Ziekenhuis in Breda. Ik had echt een geweldige kundige chirurg! Dr Ayez

Succes

Gr Liz

Reageren
    Jenny

Na 2 aanvallen met vreselijke pijn en ziekenhuis opnames ben ik geopereerd.
    Ik zag er vreselijk tegenop maar uiteindelijk is het veel meegevallen.
    Nu nergens meer last van.
    Kan weer alles eten.

Reageren
    Taschi

Ik heb geen overgewicht en ook nooit gehad. Heb al sinds mijn 16e pas, sinds oktober 2025 veel klachten links. Eest was het vermoeden dat het een bacterie was die PDS versterkte. Rustig aan eten weer opgebouwd, maar helaas weer moeten braken. Daarna vezelarm gaan eten, na weken van alles uitproberen heb ik alleen suikers uit mijn eten gehaald. Na suiker meer klachten. Uiteindelijk is verwachting dat het diverticulitis is, oloscopie volgt later deze maand. Bij mij is bewegen funest, bij rustig zitten gaat het beter.

Reageren
    Jootje

Mijn Darm operatie is nu aankomende 3 maart al weer 3 jaar geleden,het was enorm afzien de 1e paar dagen na de operatie maar wat ben ik dankbaar dat het is gebeurd geen pijn meer na jaren pijnaanvallen te hebben gehad door die diverticulitus.
    Voor wie er tegen aan ziet,probeer te denken aan wat er na de operatie is,geen pijn meer er van

Veel sterkte en succes en komt allemaal goed

Reageren
    Ursula

Hi Liz
    Ik merk ook veel onbegrip of ze denken er heel makkelijk over moet zeggen mijn buik is vrij rustig op moment heb een gesprek gehad met een andere arts die zo begripvol was en alles rustig uit legde 18 feb heb ik gesprek met de verpleegkundige die alles zal uitleggen ik word eindelijk geopereerd wel pas in juli omdat ik al 3 vakanties heb geboekt en betaald dus ga daar alle energie op doen om dan volledig tot rust gekomen mijn operatie in kan gaan ik zal na de operatie nog een bericht sturen
    Liefs

Reageren
    Ursula

Hi Sarah
    Dank voor je lieve positive bericht
    Ik heb doorgezet en zal in de zomer geopereerd worden
    De vorige arts was gewoon een ***
    Die zijn gesprek al begin met je MOET afvallen je bent te zwaar die zei ook van het hoge percentage kans op een stoma etc
    inmiddels 11 kg afgevallen en nog steeds aanvallen
    Nu een lieve geduldige arts gevonden die het over hele andere percentages heeft gelukkig
    Liefs ursula

Reageren
    Cor

Goedemiddag
    Ik ben verleden week met de diagnose diverticulitis na een scan op de seh naar huis gestuurd. En met de mededeling 4x daags paracetamol.
    Ik heb die dag liggen rollen van de pijn, die ook plots op kwam zetten toen ik in de auto stapte.
    Eenmaal weer thuis ging het een stuk beter, en zakte de pijn weer af. Wel nog een soort lichte pijn maar dat was ook wel weer snel weg.
    Ik kreeg alsnog een telefoontje voor een darm onderzoek binnenkort. Is dit standaard? Wat ik ook bemerkte is dat ik vanacht een keertje pijn had met plassen. Ik heb de dag er voor bami gegeten die opgebakken was in de boter.
    Is dit te zwaar? Mijn ontlasting is totaal niet hard maar zeker geen diaree. Eet ik de verkeerde voeding? En ik had gehoord dat ondanks dat je geen pijn meer hebt die ontsteking er nog wel zeker kan zitten. En aangezien ik ook regelmatig een aanbei heb dat dat ook door de druk op je darm kan komen? Ik heb het aan de rechterkant zitten, maar hoorde dat het meestal links zit. Zijn er meer mensen hier bij wie het rechts zit?
    Sorry voor al mijn vragen!

Reageren
    Cor

Ik zie verderop in een ander forum dat er gereageerd is. Maar kan het niet openen. Fout 404. En hier zie ik niks verschijnen😊

Reageren
    Cor

Ik zie op een andere pagina een reactie op hier boven. Maar krijg hem niet open fout 404.
    Hoe kan het dat ik het hier niet zie?

Reageren
    Evita

Al jaren last van diverticulitis aanvallen, dacht ook aan blaasontsteking, maar mijn huisarts stelde de goede diagnose. Soms heftige pijn met overgeven en flauwvallen,,, in 2023 onderzoeken gehad waaruit blijkt dat er door littekenweefsel een darmvernauwing van 8 cm zit. Dus vezelrijk eten,,, ik kreeg via diëtist extra medisch vloeibare voeding omdat ik veel afgevallen was, verder pas ik op met harde onverteerbare residuen, zoals de witte draadjes bij mandarijnen, ik kook groenten zacht en kauw alles fijn. De mdl arts raadde operatie af omdat bij ouderen, ik ben nu 76 jaar, complicaties kunnen ontstaan bij aan elkaar plaatsen van darmdelen… risico op stoma is dan aanwezig, het ging 3 jaar heel goed, maar helaas afgelopen 4 maand alweer 4x aanval gehad. En nu…balen, wat te doen,,, sterkte allemaal

Reageren
    Rob 64

11 mei operatie in Sittard. Hopelijk gaat alles goed. Heb al aantal jaren last. Ben er wel aan toe nu.

Reageren
    Ingeborg

Begin feb opgenomen met ongecompliceerde diverticulitus maar met hoge ontstekingswaarde. Heb 4 dagen aan antibiotica via infuus in ziekenhuis gelegen. Tijdens de diverticulitus zou je normaalgezien geen vezels e.d. mogen eten, maar vloeibaar voedsel. Ik kreeg gewoon brood en warm eten daar. Er zou 8 weken later een coloscopie uitgevoerd worden. Helaas kreeg ik na 3-4 weken weer pijn. Dus coloscopie moest uitgesteld worden. Wederom na paar weken weer met heftige pijn naar EH. Ontstekingswaarde niet zo hoog als de vorige keer, maar via echo gezien dat er wel ontsteking zit. Met pijnstillers naar huis gestuurd.
    Nu 3 weken later weer pijn. Zit dus nu weer aan de pijnstillers en rustig aan doen.
    Weet niet meer wat te doen. Weet niet meer wat ik wel of niet meer kan/mag eten.
    Heb al 6 jaar hier last van, maar zeker niet zoals de afgelopen maanden.

Is een operatie een optie voor mij? Zit niet te wachten op een stoma, maar om de paar weken pijn is geen pretje.

Reageren
    @ingeborg

Hoi Ingeborg,

Ik heb ook jaren rond gelopen met heel veel pijn en ongemak. Qua voeding geen raad meer weten, artsen die elkaar tegen spreken, echt alles geprobeerd… Totdat ik de zoveelste keer het ziekenhuis in draaide met abcessen en weer een drainage… maar toen kwam er een geweldige chirurg op mijn pad. Legde me alles heel nauwkeurig uit, een operatie was gewoon nodig!

Ik ben 1 december 2023 geopereerd en 5 december was ik thuis. En daarna nooit meer klachten gehad! De eerste dagen van de herstelperiode waren zwaar, maar het was het zó waard! Als ik had geweten dat ik zoveel zou opknappen na een operatie, had ik het jaren eerder laten doen! Ik kan het je echt aanraden, ik heb mijn leven weer terug.

Groetjes Liz

Reageren
Reageer op: Diverticulitis
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.