- Anoniem8 april 2015 om 17:31
Even een korte achtergrond: ik niet een heel erg sterk darmsysteem. Al jaren lang krampen, los/vaste ontlasting. Dit is iets dat in de familie zit: mijn moeder en zussen hebben hier ook last van. Een van mn zussen heeft ook de diagnose PDS gekregen.
Welnu, afgelopen maand hen ik twee keer een verstopping van een aantal dagen gehad, waarbij ik weinig tot geen stoelgang had. Daardoor heb ik aambeien gekregen (druk om ontlasting uit mn darmen te krijgen).
De afgelopen 5 dagen valt het me op dat mijn ontlasting het water op het ‘plankje’ (bij gebrek aan een betere benaming) geel kleurt. De ontlasting is gewoon stevig en heeft een bruine kleur. Er is ook geem sprake van een rare/sterke geur.
Wat kan hiervan de oorzaak zijn? Ik heb niets gegeten waarvan ik zou zeggen dat het vol zit met gele kleurstoffen. Ook heb ik geen last van krampen of extra gasvorming.
Ik vraag het eerst hier maar eens voordat ik naar de huisarts ga.
4 reactiesReagerenJohn (moderator)
8 april 2015 om 19:14Het kan toch door de samenstelling van de ontlasting komen. Ik zie daar verder geen probleem in. Dat zou iets anders zijn als dat naar aanleiding van klachten zou zijn opgetreden.
ReagerenAnoniem9 april 2015 om 06:10Bedankt voor je reactie Tandor. Ik ga vandaag nog even bellen voor een afspraak met de HA omdat ik me hier toch erg onzeker over voel.
ReagerenAnoniem12 mei 2015 om 10:15Inmiddels een paar onderzoeken (3x bloed) Niets gevonden behalve vit D tekort en licht verhoogde leverwaarden, daarvoor slik ik nu 800ie vit D supplementen. Daarnaast ook een echo gehad (vanwege verhoogde leverwaarden) van de onder- en bovenbuik, ook hier niets gevonden. De verstopping is nog niet weg. Macrogol 2x daags om toch te kunnen blijven ontlasten. Eerste afspraak met MLD arts over een coloscopie staat volgende week dinsdag, daarna volgt het onderzoek. Ben benieuwd.
Nog steeds geen bloed bij de ontlasting (gewoon licht bruin), geen slijm, geen pijn. Ontlasting is erg klei-achtig geworden (heel compact, kleeft flink daardoor). Af en toe zie ik vlekken voor m’n ogen en heb ik last van oorsuizen. Dat is waarschijnlijk het gevolg van de verstopping (stofwisseling is daardoor verstoord). Heel af en toe komt ook het voedsel nauwelijks verteerd weer naar buiten… volgens mij duid dat meer op een probleem met de dunne darm dan met de dikke darm (laatste ontrekt vocht, verteerd het voedsel niet zozeer meer).
Ik blijf goed eten, val niet af, kan blijven sporten. Ben erg benieuwd om uit te vinden wat het nu is, zodat er wat aan gedaan kan worden. Ben het nu wel een beetje zat aan het worden. Blijf vertrouwen in een goede afloop houden trouwens 🙂
ReagerenJohn (moderator)
12 mei 2015 om 13:13Maar eens afwachten wat de coloscopie dan gaat opleveren. Houd er wel rekening mee dat de vit D suppl. je urine en je ontlasting kunnen doen verkleuren. Dan hoef je daar niet van te schrikken.
Reageren