Zoeken Vraag het forum

extreme darmklachten

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Anoniem

Hallo,

Ik ben een jonge vrouw van 25 en zit al van kleins af aan met darmproblemen. Ik kon nooit goed naar de wc. Jaren lang hebben we dit opgelost met gedroogde pruimen, zemelen in de yoghurt en als het er echt niet uit wilde, een stukje zeep aan de onderkant er in stoppen.

In mijn pubertijd begon het te schommelen, dan verstopping en dan weer diarree. Rond mijn18e bloed en ontlasting oonderzoek gehad maar daar kwam niets uit. Laxeermiddelen gehad, movicolon, scheet pilletjes… niets hielp.

Begin dit jaar was het weer helemaal mis, ik zat zo verstopt dat ik een week niets heb kunnen eten. Van de huisarts laxeermiddelen gekregen en een verwijzing naar de internist.

Intussen heb ik een MRI met contrastvloeistof gehad en een uitgebreid bloed onderzoek (de endoscopie kon niet door gaan omdat ik maar niet leeg werd).
    nu is daar weer niets uitgekomen en lijkt het er op dat mijn darmen het “gewoon” niet doen. Oplossing: hier heb je Metamucil en ga maar expirimenteren met Picoprep (picoprep heb ik gekregen om me leeg te maken voor de endoscopie, het werkte niet genoeg maar ik had toen geen pijn meer). De Internist weet niet waarom mijn darmen het niet doen en gaat over een paar weken nog even overleggen met de MLD arts. Dit noemde hij een second opinion.

Ik ben dus eerst opgehouden met mijn klysma’s en laxeermiddelen en overgegaan op Metamucil. Helaas doet dit hetzelfde als Movicolon, ik krijg vreselijke pijn en mijn buik zwelt gigantisch op maar er komt geen ontlasting.
    Nu heb ik de Metamucil laten staan en slik ik 4 gram Picoprep per dag in de hoop dat mijn buik een beetje op gang komt.

Maar wat is dat voor advies? Picosulfaat blijkt heel slecht voor je darmen te zijn! Dit mag je alleen gebruiken voor het leeg krijgen van je darmen voor onderzoek of operatie, niet bij obstipatie.
    Kan ik niet het beste weer overgaan op laxeermiddelen en klysma’s?

Ik vraag me af of ik niet beter naar een ander ziekenhuis kan gaan en wat de redenen kunnen zijn voor darmen die niets doen.

Zijn er meer mensen met deze klachten?

Groetjes,
    J.

4 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Ik zou inderdaad een nieuwe verwijskaart vragen bij de huisarts voor een second opinion in een ander (academisch) ziekenhuis.

Als de klysma’s werkten, gebruik ze dan weer. Maar probeer ze dan niet iedere dag te gebruiken.

Reageren
    Anoniem

Bedankt, dat lijkt me inderdaad verstandig. Al wil ik nog even het overleg met de MLD arts afwachten.

Ik zal vandaag de internist nog even bellen om te zeggen dat deze medicijnen niet werken.

De klysma’s probeer ik zo min mogelijk te gebruiken maar ik ontkom er niet aan om elke dag Bisacodyl te slikken om naar de wc te kunnen.

Reageren
    John (moderator)

Het probleem van laxeermiddelen is dat ze luiheid van de darmen veroorzaken en uiteindelijk voor nog meer problemen gaan zorgen. Maar niet ontlasten is ook geen optie. Het is een vicieuze cirkel.
    Je zou een keer in inspuiting met olijfolie kunnen proberen. Dat wil soms de ontlasting ook op gang brengen. Dat is veel minder agressief voor je endeldarm dan een klysma.

Reageren
    Anoniem

Waarom doe je geen hoge darmspoeling of gebruik van Colayur. (goed spul)

Reageren
Reageer op: extreme darmklachten
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

Haartransplantatie bij stress en haaruitval
5 min leestijd

Stress en haaruitval: hoe zit dat precies?

3 min leestijd

Symptomen van zwangerschap: dit zijn de eerste signalen

4 min leestijd

Baarmoederontsteking: hoe krijg je het en welke symptomen zijn er?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.