Hoi,
Ik loop nu al een tijdje rond met maag/darmklachten. Ik zal mijn verhaal zo kort mogelijk houden 😉
Sinds een jaar "voel" ik opeens mijn darmen. Daarvoor had ik nooit het gevoel dat ze aanwezig waren. Vooral wanneer ik zit en ze "rusten" op je riem of broeksrand.
Ik heb hier ongeveer een jaar met rondgelopen, voor de rest geen verder darmklachten.
Een aantal maanden geleden merkte ik aan de linkerkant van mijn ribben ( net onder de borstkas ) een verdikking op, alsof de rib een beetje naar buiten werd geduwd. Het is niet pijnlijk, je mag er zo hard op duwen als je wilt. Toen toch maar besloten naar de huisarts te trekken. Na mijn verhaal en een aantal eenvoudige onderzoeken ( geen bloedonderzoek, geen foto/scnan,... ) dacht hij aan pds. De "dikke" rib, daar maakt hij niets van.
Tijdje later werden de klachten erger. Een zeer stijf gevoel in nek en linkerkant torso, aan en rond de oksel.Ik ben toen naar een andere huisarts getrokken. Hij bevestigde de diagnose van pds, en kon ook geen zwelling constateren aan de ribben.
Mijn bloeddruk was ook 16/8, bij de vorige controle ook, terwijl ik vroeger steeds 13/7 had.
Hij heeft me doorgestuurd naar een osteophaat.
Die kwam tot de conlusie dat ik 3 geblokkeerde ribben had. Na een aantal behandelingen ging het stijve gevoel weg, maar de "bult" aan mijn ribben blijft, ook de osteophaat maakt hier niets van.
Waar ik me zorgen om maak is dat mijn darmklachten erger worden. Ik heb bijna dagelijks last van een opgeblazen gevoel en winderigheid, wisselende ontlasting, hoorbaar gerommel in de buik.. Ik merk ook op dat er ( zeer )kleine witte brokjes in mijn ontlasting zitten.
Dit in combinatie met die "bult" aan mijn ribben baart me toch al een hele tijd zorgen, maar zowel huisartsen als osteo doen dit af als "niet erg".
Ik ben niet afgevallen ( integendeel, daar ik minder kan sporten met mijn ribben). Geen bloed bij ontlasting,...
Op den duur begin je te denken dat je deze klachten zelf veroorzaakt door je eigen ongerustheid. Ik heb best wel wat stress op het werk ( maar gezonde stress ). Sinds de aanhoudende klachten merk ik wel een constante "ongerustheid" op bij mezelf...
Excuses voor het lange verhaal, maar ik wil hier zo volledige mogelijk zijn natuurlijk...
Al bij voorbaat dank voor de reacties!
Ik heb ooit gelezen dat acupunctuur kan helpen bij maag- en darmklachten. lijkt me het proberen waard als je zo radeloos bent! Hoop dat je iets met dit advies kunt. Succes.
Nanne
Hallo Tom,
De klachten die jij omschrijft herken ik helemaal! Ook mijn linker rib lijkt hoger te liggen dan de rechter rib. Opgeblazen gevoel komt en gaat en ik heb last van mijn rug. De rugklachten verplaatsen zich echter van links naar rechts. Mijn huisarts heeft al meerdere onschuldigde aandoeningen als diagnose gesteld, maar elke keer blijkt dit na onderzoek niet te zijn. Hoe is jou situatie inmiddels? Ik ben behoorlijk radeloos, omdat mijn huisarts me niet meer serieus lijkt te nemen en de verklaring 'tussen mijn oren' zoekt...
Wat jullie schrijven is enorm herkenbaar! Ook mijn onderste linker ribben liggen hoger dan rechts. En ook bij mij lijkt een bults/verdikking te zitten onder de linker ribben. Als ik erop druk doet het geen pijn, maar er lijkt iets onder mijn rib weg te springen.
Ook mijn ontlastingspatroon is veranderd. Ik moet vaker (3x per dag) en de structuur is ook wisselend. Ene keer normaal (sigaar) andere keer dunne drolletje andere keer brijerig. Nooit echter water. Daarnaast éénmalig bloed bij de ontlasting.
De dokter weet van deze klachten en vind het niet ernstig. Ik heb op het internet gezocht en ben bang geworden voor darmkanker. Welke stappen hebben jullie ondernomen?
Ook ik herken de klachten, maar kan er inmiddels wel mee omgaan. Ik heb indertijd een doorverwijzing gevraagd naar de internist. Inmiddels heeft in 4 jaar 2 keer een darmonderzoek plaats gevonden. Deze wordt, ter geruststelling een in de 4 jaar gedaan. Geen fijn onderzoek, wel fijn dat het duidelijk is.
De verdikking komt inderdaad door PDS (prikkelbare darm syndroom), waardoor je darmen flink kunnen samentrekken of peristaltische bewegingen kunnen maken. Lucht, opgeblazen buik, diarree of juist obstipatie horen er ook bij.
Door de stress die je ontwikkeld, krijg je juist meer last van je darmen. Mij heeft het geholpen om naar een alternatieve arts die gaan, die heeft onderzocht welke voedingsmiddelen reageren op mijn darmen. Deze heb ik een periode (jaar of 2/3) uitgesloten, waardoor er rust ontstond. Vervolgens ben ik dit langzaam op gaan bouwen en ging het steeds beter met verwerken hiervan. Toch ken ik ook mensen die na deze jaren de voedingsmiddelen helemaal niet meer gebruiken. Wel is het van belang om te blijven zorgen voor goede en evenwichtige voeding. Want je moet wel alle voedingsstoffen binnen krijgen.
Verder zorg ik voor voldoende aandacht aan mijn lichamelijk reactie door te zoeken naar de reden van mijn stress. Er is eigenlijk altijd wel een reden dat het gebeurd. Door de stress te vinden, met mezelf in gesprek te gaan en vervolgens duidelijk tegen me zelf te zijn en in te zien dat ik mezelf in de stress help kan ik het verminderen.
Uiteraard kan er in jullie situaties ook iets anders spelen. Mijn advies, eerst een coloscopie (darmonderzoek) en als dit allemaal in orde is, verder gaan informeren bij een biologisch arts (wel een arts doen, niet alternatief iemand, een arts heeft echt geneeskunde gestudeerd).
Succes!
Ik heb PRECIES hetzelfde.. je haald de woorden LETTERLIJK uit mijn mond.. ik denk namelijk dat het ook niet gezond is dat je met dat gevoel rond blijft lopen mij zit het ook ECHT niet lekker..
en ben zwaar gefrustreerd dat doktoren bijna geenonderzoek doen naar de symptomen van mijn gevoel..
liefs en volhouden er wat mee te doen want het is volgens mijn mening niet gezond.. wil niet zeggen dat dat erg moet zijn maar wel dat er iets mee gebeurd.. ik ga denk ik ook weer is ee bezoekje brengen bij de huisarts.. en dat het langdradig is vind ik geweldig kan ik alles uit halen wat ik wilde weten.. liefs succesx
De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies
Ik wil dat jullie 1 vraag bij jullie zelf stellen. Dat is. Heb ik overgewicht?
Zo ja kan het best zijn dat het vet tegen je ribben aan duwd.
Beste Tom,
Herkenbaar en vervelend!
Bij mezelf begon het aan de linksonder in mijn buik ter hoogte van mijn dikke darm: opgeblazen gevoel vanuit t niets.
- bloed afgenomen: bezinking e.d. prima.
- 2x urine afgeven: 1e keer miniscuul bloedspoortje, 2e keer prima
- echo buik gehad: niks te zien
- CT scan gehad: niks te zien
- blaasonderzoek gehad: niks te zien (dit alles over periode van een maand)
Inmiddels was het opgeblazen gevoel verergerd en omgezet in buikpijn/ steken die ook voelbaar waren in mijn ribben (steken), steken in mijn linkerbal, pijn binnnekant van mijn bovenbenen
De uroloog zei na het laatste onderzoek: ik zie niks, je bent uitbehandeld en hebt geen kanker. (volgende patient bij wijze van spreken)
Hij zag ook geen mogelijkheden voor bv teelbalkanker, maar hier krijg ik dan (ter geruststelling) nog een aparte echo van, terwijl dit volgens hen al meegenomen zou zijn bij de CT scan.
Herken jij of iemand dit probleem en weet iemand wat ik wellicht kan hebben?
Cees
Is er nooit een onderzoek gedaan door een internist d.m.v. een colonoscopie? Is er ook nooit een ontlastingsonderzoek gedaan?
Mensen goedeavond,
Ik heb allemaal wat jullie hier beschrijven ik heb alle bloed onderzoeken gedaan en ik krijg ook geen antwoord.
Het inderdaad dat me linker rib onder lijkt of het zwelt en dan weer verdwijnt. ik word her gek van eerst dacht ik dat ik hart klachten heb of zo maar nee.
ik heb ook vaak pijn in me rug net onder me schouderblad.
ik ben echt bang aan het worden geen doctor die het weet en ik loop er mee. als iemand wat weet laat aub weten wat het kan zijn.
Met Vriendelijke Groet
Danny
Heb je zo nu en dan geen last van je maag Danny?
Prikkel darm syndroom! Sinds vorig jaar blijk ik dit te hebben nadat ik in 2 maanden tijd 15 kilo afviel. Inderdaad de zelfde klachten en sinds kort die druk op mijn ribben links. Niet mee naar de huisarts geweest omdat ik vorig jaar alle onderzoeken die je kan bedenken heb gehad en er niks uit kwam (gelukkig)en het op PDS is gegooid.
Zelfde verhaal hier.
Ik weet dat ik lactose intolerant ben.
Ook last van vele kleine maagzweertjes.
Stress zal hier een grote rol bij spelen.
Alleen last van die ribben. Als ik daar last van heb kan ik geen comfortabele houding aannemen.
Laat eens controleren of er geen ontsteking is aan de tussenribspieren. Hetzij door een dokter of een kinesist.
Ik weet bvb dat ik een soort blokkage heb in een borstwervel waardoor de ribben die eraan vasthangen niet kunnen meebewegen.
Hopelijk helpt dit iemand...