Zoeken Vraag het forum

druk rechts onder in buik

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Drk

Hallo daar,

Ik herken deze klachten ook. Sinds twee weken heb ik ook last hiervan. Op een avond kon ik moeilijk poepen (hard, ging er lastig uit) en toen opeens was ik aan de diarree en moest ik daarbij ook overgeven. Het leek even alsof er een deksel op mijn maag of darmen zat en toen openklapte. Daarna ben ik twee dagen niet naar de wc geweest of zoals de eerste poster hier ook zegt…er kwamen soms een paar knikkers uit en verder weinig. Toen na drie dagen kon ik weer een beetje fatsoenlijk naar de wc. Daarna ging het een paar dagen goed en verdween de druk/soms pijnsteken rechts in mijn buik. Toen na die paar dagen kreeg ik weer last van die harde knikkers, veel persen, geen resultaat etc. Het lijkt wel alsof mijn poeppatroon is veranderd sinds dat overgeven/diarree. En daarbij moet ik nu 1x per dag en komt er wel iets fatsoenlijks uit maar ik heb steeds wel een soort druk aan de rechterkant van mijn buik dat is nu al zo’n paar dagen/week. Daarnaast denk ik dan bv als ik in de ochtend geweest ben dat ik in de avond weer moet vanwege die druk rechts in mijn buik maar dan is het zonder resultaat, een hoop werken, geen uitkomst. Iemand idee wat dit kan zijn? Wat was het bij jullie uiteindelijk? Ik vind het raar want het voelt niet als een normale verstopping vanwege die druk rechts in m’n buik. Ik eet genoeg vezels, ben 26 jaar en verder nooit hier last van gehad.

Drk

Iemand…?

Reageren
    Tamara

En waarom ga je hier niet even mee naar de huisarts? De huisarts kan je onderzoeken en als er niets gevonden wordt je wat laxerends meegeven. Op zich is er weinig opvallends aan jouw obstipatie probleem, afgezien van het overgeven. Als dit patroon zich blijft herhalen op de langere termijn, en dan bedoel ik weken tot maanden, dan is het wel reden je meer zorgen te maken, en dan zou je zeker wel even naar de huisarts moeten gaan voor controle.

Reageren
    Anoniem

[i]Verstopping kan verschillende oorzaken hebben. U kunt bijvoorbeeld last van verstopping krijgen als er weinig vezels in uw voeding zitten. Vezels houden vocht vast en zorgen daardoor dat de ontlasting zacht blijft. Daarnaast stimuleren vezels de werking van de darmen. Weinig drinken of weinig lichaamsbeweging kunnen ook verstopping veroorzaken, net als sommige medicijnen (bijvoorbeeld staalpillen). Als u ergens druk mee bezig bent of spanningen heeft, houdt u misschien de ontlasting op. Een keertje uitstellen is niet erg, maar als u vaak wacht met naar het toilet gaan, kan de ontlasting hard worden. Sommige mensen hebben van jongs af aan al last van verstopping zonder dat hiervoor een oorzaak lijkt te zijn. Verstopping kan vervelend zijn. Misschien krijgt u een opgeblazen gevoel of buikkrampen. Maar verder kan het meestal geen kwaad.[/i]

Lees verder op: http://nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k_voorlichting/NHGPatientenfolders/NHGPatientenfolder/PF17.htm

Reageren
    Drk

Ben bij dokter geweest bloed laten prikken, en darmfoto Gemaakt maar er was geen ontsteking of achterblijvende ontlasting te zien. Inmiddels ga ik 1x per dag naar de wc en dat gaat “aardig”. Wel blijf ik last hebben van steken rechts in mijn buik door de dag heen, soms zitten deze ook weleens links opeens die steken… Iemand een idee wat dat kan wezen? Of wat nu te doen…? Ik eet inmiddels al drie weken gezond alleen maaltijden, drink veel, loop een uur per dag etc. maar toch blijven die steken rechts en soms links. Iemand nog waardevolle gedachten…?

Reageren
    Chris

Ik neem aan dat er ook een urineonderzoekje is gedaan, aangezien de nieren net zoals de darmen zowel links als rechts zitten? Heeft u bijvoorbeeld problemen bij het plassen zoals een branderig gevoel? U schrijft ook geen bijzonderheden over de ontlasting? Is deze consistent en naar uw mening normaal of juist wisselend?

Reageren
    Anoniem

Pijn rechts onder in de buik komt vooral van de dikke darm en de blinde darm, bij vrouwen mogelijk ook de eierstok. Pijn links onder in de buik hangt meestal samen met het colon, maar ook met eileiders of eierstokken.

Reageren
    Drk

Geen urineonderzoek gehad. Het is pijn voornamelijk rechts in mijn buik (steken/druk wisselend), soms weinig last en soms door de dag door nu. Het zit ter hoogte van navel rechts en ook links.

Ontlasting is nu sinds paar dagen weer 1x per dag, het is wel dat het lijkt alsof er meer in de darm zit soms (later op de dag), alleen dan denk ik laat ik het eens proberen op de wc maar dan zet ik druk maar komt er geen beweging om het zo maar te zeggen.

Dokter heeft op darmfoto geen ontlasting gezien die achterbleef of ontsteking. Ik eet gezond, beweeg genoeg. Ik denk dat ik het deze week maar even uitzit en daarna kijk hoe het gaat. Iemand een idee wat het kan zijn..? Is het normaal om drie weken lang door de dag geen steken in je darmen te hebben als je dat normaal niet hebt…? Ene keer is meer als andere keer en het is niet superpijnlijk maar steken zijn toch nooit fijn.

Reageren
    Drk

Ps. Geen branderig gevoel bij plassen
    Ps2. Het steekt rechtsboven mijn navel ipv ter hoogte, ook linksboven navel soms dan. Lastig uit te leggen.

Reageren
    Henno

Het lijkt er toch op dat er ‘iets’ met de darmen aan de hand is. Dit kan een lichamelijke reactie zijn op bijvoorbeeld stress, of een mild maag-darm virus. U zou kunnen proberen de voeding nog meer aan te passen zodat de darmen meer rust krijgen. Wellicht is een licht laxerend dieet, of enige laxerende zelf-medicatie behulpzaam. Als de klachten na herhaalde pogingen blijven aanhouden, is het zinvol de huisarts opnieuw te consulteren. Op dit moment lijken de klachten mild en kunt u nog veel zelf proberen.

Reageren
    Drk

Hallo,

Inmiddels moet ik ongeveer 1x per dag naar de wc. Ik heb ook niet meer zoveel steken als eerst. De afgelopen drie weken heb ik alleen maar gezond gegeten en veel gedronken, ook heb ik alle tussendoortjes laten staan dus ik leef alleen op maaltijden op een goed ritme. Er is merk ik wel sinds het begin tot nu een verandering in mijn onlasting gekomen, het is donkerbruin en minder in massa. Is dit normaal als je alleen maaltijden eet? En komt de donkerdere kleur van bv. Dat ik meer groente eet, minder chips/vet en meer donker brood?

Wel ben ik zo’n twee kilo afgevallen afgelopen drie weken, is dat ook normaal als je alleen maaltijden eet of..?

Reageren
    Bram

Een maal daags is een gemiddelde en normale frequentie.
    De normale kleur van de ontlasting (lees: http://nl.wikipedia.org/wiki/Ontlasting) is bruin. Deze kleur wordt veroorzaakt door de gal die vanuit de galblaas (galblaas: http://nl.wikipedia.org/wiki/Galblaas) in de darmen komt bij de verteerde maaltijden.
    Afvallen is een gevolg van minder of gezonder eten in combinatie met meer bewegen, of van een ziekte.

Reageren
    Drk

De steken komen toch een keer in de paar dagen flink terug. Vannacht werd ik er wakker door en dat deed best pijn. Soms heb ik er een dag weinig last van en dan weer een paar dagen door de dag heen telkens steken. Iets om mee naar de dokter te gaan of..? Wat kan dit zijn, het is echt een beetje irritant eigenlijk aan het worden. Ik heb nooit last van steken of iets gehad.

Reageren
    Hendrik

Drk, omdat je het bericht hier hebt geplaatst, lijkt het iets met de darmen en de ontlasting te maken te hebben. De oorzaak van de steken zijn dus volgens jou problemen met de darmen?
    Zou je dan ook iets over jouw ontlastingspatroon kunnen vertellen? Hoe vaak poep je en is het dan dik of dun, en wat is de kleur, bruin of beige of nog lichter van kleur? En hoe is de stoelgang de laatste tijd, nu er dus klachten zijn die veroorzaakt zouden kunnen worden door de darmen?

Reageren
    Drk

Ik moet 1 keer naar de wc meestal per dag inmiddels. Soms is dit normale ontlasting, soms ook van die hardere geitenkeutels, het verschilt nogal qua hoeveelheid zo nu en dan en de ene keer is het hard en dan weer wat zachter. Of het aan de darmen ligt denk ik wel want daar heb ik zoals ook in de vorige Posts te lezen was last van gehad eR zit daar dus wat te rommelen. De kleur is normaal bruin, soms wat donkerder. Aparte is dat ik nooit last heb gehad op deze manier en al helemaal niet met die steken door de dag heen. Een maand geleden had ik die steken niet bv en was mijn ontlasting ook stabiel qua hoeveelheden en hardheid.

Reageren
Reageer op: druk rechts onder in buik
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.