- Jan14 december 2025 om 20:31
Hoi Allen,
Na een lange tijd van symptomen voornamelijk brok in me keel wat niet weggaat, soort van druk in me keel alsof je moet boeren, maar er komt geen boer en als je boert, komt her gevoel snel terug, bleek ik na onderzoek positief te zijn op helicobacter. Nu na een kuur bleek ik nog positief te zijn, daarna weer een zwaardere kuur achter de rug, en ben bijna klaar met de 4 weken maagzuurremmer. Echter merk ik dat gevoel van druk in keel/brok in keel terug is. Heel vervelend, hebben jullie tips/ervaringen en lijkt dit verband te hebben met de maagbacterie? Een vage buikpijn wat ik had is wel weg.
1 reactieReageren
Peter (huisarts)
16 december 2025 om 11:25Heb je (behalve de Helicobacter) geen “gastric astma”? Of is het niet een een globus gevoel/ klacht?
Dan zou de behandeling een dubbele sterkte van de maagzuurremmer moeten zijn voor een periode..of een heel andere insteek , gericht op de globus klachten: het vermindering van de spierspanning in nek/hals/schouder/rugspieren en ademhalingsoefeningen…(Toelichting: Onder gastric asthma worden de astmatische klachten en symptomen verstaan die veroorzaakt, uitgelokt of worden verergerd door gastro-oesofageale reflux. Naast de typische symptomen van gastro-oesofageale reflux (GOR) als zuurbranden, regurgitatie en dysfagie, kunnen er ook atypische extra-oesofageale klachten zijn als heesheid, hoesten, globusgevoel en aandoeningen als faryngitis, laryngitis, bronchiëctasieën, pneumonie en astma en dan vaak aangeduid als gastric asthma. Er mag dan een statistische correlatie zijn tussen gastro-oesofageale reflux en astma, daarmee is er nog geen causale relatie.”)
Reageren