Vraag: kan je desondanks dat er kleine zweertjes/ aftes(ulcera little broken) in het laatste stuk van de dunne darm zijn gevonden, toch de diagnose prikkelbaar darm syndroom krijgen? (Zweertjes niet veroorzaakt door NSAID; gebruik ik zelden, alleen bij migraine (200 mg ibuprofen ) in combinatie met paracetamol),
Voor de diagnose chronische ontsteking heb ik te weinig zweren (aftes) in mijn dunne darm volgens de MDL arts. Is Crohn dan per definitie uitgesloten?, aangezien ik nu weinig darm klachten meer heb na 8 maanden. De colonoscopie is 8 maanden later genomen, na begin veranderde ontlasting.
Kan het zijn dat het nu in rust is? De kleine zweertjes (ulcera little broken) zijn biopten uit het llaatste stuk dunne darm, ook zijn zwarte zweertjes gesignaleerd in het laatste stukje van de dunne darm, geen biopten van omdat dit geen zin had?.
Er is overigens door mijn HA geen bloed afgenomen voor ontstekingswaardes vorig jaar, alleen 1 lever waarde en calprotectine die tussen de 50 en 100 in zat. Huisarts sloot toen IBD uit, maar omdat de klachten niet verbeterde (minimaal na antibiotica voor bacterie) alsnog een doorverwijzing. De feces is ook niet onderzocht op verborgen bloed, omdat dit niet volgens de procedure was volgens HA. De ontlasting was toen erg donker met veel slijm. Dit is 8 maanden later weer enigszins normaal geworden.
Ik vraag me af wat de normale procedure is.
Dat zijn toch vragen voor de MDL arts. Die kan dat het beste beantwoorden op basis van onderzoeken en de info uit het patiëntendossier. Ontlasting kan altijd onderzocht worden. De bepaald de huisarts of de MDL zelf
Hi John, dat ga ik zeker aan de MDL arts vragen. Ik lees echter dat bij PDS er niets te zien is in de darmen en vroeg me daarom af of het uitgesloten is, of alsnog op PDS aangestuurd kan worden, omdat ik de klachten die ik ervaar niet als ernstig beschouw.
De huisarts wilde niet op bloed in de ontlasting testen, wat ik vreemd vind.