Wij sukkelen al meer dan een jaar met darmproblemen bij mijn dochter (ondertss 11jaar). Ze kan moeilijk naar toilet gaan, maar met voldoende vezels bij te geven gaat ze toch op regelmatige basis. Ze is al eens naar spoed gemoeten met een zware verstopping, een week opgenomen voor een spoeling en een heel jaar in behandeling bij kinesist en osteopaat voor de juiste technieken voor de stoelgang op gang te brengen. Desondanks al deze maatregelen blijft ze met een enorme opgezette buik zitten wat ik, als leerkracht, nog nooit gezien heb bij een kind. Ze is wel een beetje bijgekomen, maar haar buik is echt zoals een voetbal dik en bikkelhard. De dokters zien hier niets bijzonders in, ik blijf me zorgen maken. Er zijn ook al foto’s gemaakt van de buik waarbij er is uitgekomen dat ze een extra lange darm had, ze is getest op lactose en gluten en dit is allemaal negatief. Iemand misschien toch nog een idee wat dit zou kunnen zijn of waar we nog terecht kunnen? Wij zijn ten einde raad. Ik heb een foto bijgevoegd van de buik van een man omdat ik er geen vond van een kind maar zo ziet haar buik er dus uit.
Een extra lange darm kan wel een probleem zijn. Ik denk dat er toch verder onderzoek gedaan zou moeten worden. Wellicht een coloscopie. Ga voor een second opinion naar een kinderarts naar een academisch ziekenhuis
Wij zijn hiervoor in behandeling bij een kinderarts in Leuven, maar zij laten het verder zo. Volgens hen is het gewoon constipatie en dit kan gewoon heel lang duren…
Bekend verhaal helaas. mijn kleindochter heeft hetzelfde probleem. Nu hebben ze hier dan wel een coloscopie gedaan. En wacht mijn dochter op de uitslag daarvan. Inkorten van de darm zou misschien een optie kunnen zijn, maar daar is mijn kleindochter nu nog te jong voor.
Oei, dat lijkt me toch al een serieuze ingreep. Daar hebben ze bij ons helemaal niet over gesproken en wist niet dat dit mogelijk was.
Dat zal ook wel niet in ieder geval kunnen. Maar het is dd een ingreep als het echt niet meer anders kan
Moderator: J. Leppink (zorgprofessional)