Hi,
Ik (man 25) heb al 2 jaar last van darmklachten sinds een vakantie in kroatie. Inmiddels 5 verschillende antbioticakuren verder en er is niks veranderd of verbetert qua klachten. Integendeel, ik krijg steeds meer nieuwe klachten erbij. Buiten overdreven moe zijn, geen eetlust, geen dorst, uitdrogingsverschijnselen (ondanks ik 2-3l drink per dag, winderigheid, boeren, spierspasmes heb ik nu ook last van steken rond de anus. Deze pijnlijke steken zijn een aantal keer per dag vaak achter elkaar.
De huisarts dacht in eerste instantie aan bekkenbodemproblemen. Hiervoor heb ik een paar sessies gevolgd met een therapeut. Zonder resultaat.
Zelf dacht ik aan aarsmaden omdat iedereen in mijn gezin last heeft van darmklachten. Ik heb hiervoor mebendazole gekregen. Dit deed niks voor mijn gevoel. Misschien is dit omdat ik het als enigste nam van mijn gezin. (Geen idee)
Ik weet niet zo goed wat dit kan zijn. Ik heb inmiddels al 2 verschillende mdl artsen gehad in belgie en in Nederland. We lopen vast. Ik plaats dit berichtje uit de hoop dat iemand zich herkent in mijn klachten en/of weet wat ik misschien kan proberen of wat ik aan mijn huisarts kan suggesteren.
Is er een ontlastingsonderzoek gedaan?
Wat zijn dan de uitdrogingsverschijnselen?
Heb je last van diarree of obstipatie?
Heb je last van aambeien?
Je schrijft:
"iedereen in mijn gezin last heeft van darmklachten." Is het hele gezin op vakantie geweest in Kroatie?
Hi john,
Ik heb meerdere ontlastingsonderzoeken gedaan. Calprotectine schommelt tussen de 50 en 120. Ben te laag in ijzer en vitamine B.
Droge huid, mond en lippen zijn droog, continu scheurtjes in mondhoeken.
Kan elke dag naar het toilet. Het gaat alleen niet zo soepel zoals het altijd ging. Ontlasting groot, droog en erg lichtbruin tot geel toe.
Nee geen last van aambeien.
Nee ik ben de enigste die daar is geweest. mijn ouders weten dan ook niet goed of zij daarvoor al klachten hadden… in ieder geval ondanks dat zij genoeg last ervan ervaren vinden ze het niet nodig om hier iets aan te doen. Zijn zelf extreem bang voor antibiotica of andere medicatie
"Droge huid, mond en lippen zijn droog, continu scheurtjes in mondhoeken." dat zijn niet bepaald uitdrogingsverschijnselen. Eerder vitaminegebrek
"Ontlasting groot, droog" Dat kan de steken rondom de anus veroorzaken. Je drinkt voldoende water, maar eet je ook vezelrijk voeding en dagelijks een stuk vers fruit?
De vermoeidheid kan met het ijzertekort te maken hebben. Weet je nog wat het HB gehalte was bij het bloedonderzoek?Heb je hier medicatie voor gehad?
Gebruik je een vit B supplement of heb je daar medicatie voor gehad?
Hi john bedankt voor je reactie,
Ik heb meerdere dieten gevolgd omdat de huisarts dacht dat er sprake was van pds. Inmiddels na de dieetist vaker gezien te hebben kon ik volgens haar advies mijzelf beter niet nog meer restricteren vanwege het vitamine gebrek. Ook hielpen de dieten niet echt met de klachten.
Ik eet per dag minimaal 3 verschillende soorten fruit van de lokale boer.
Ik vul nu Vitamine B aan met behulp van een supplement. Voor het ijzertekort werd mij verteld veel rundvlees te eten. Daar ben ik nu al ongeveer een maand mee bezig. Maar hoeveel ik ook eet, het lijkt voor mij alsof ik erg slecht of geen voedingstoffen opneem.
Als je echt een ijzer tekort hebt, lost dat niet op met het eten van rundvlees. Je vult wel iets aan, maar het blijft te weinig.
Wanneer is het laatste bloedonderzoek gedaan?
Weet je de waarden nog van Vit B en ijzer die gemeten zijn in het laatste bloedonderzoek?
Laatste keer dat mijn HB en ijzer gehalte gemeten zijn, is vorig jaar oktober. Gehalte was 9.7
Mijn ferritine gehalte was 52
De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies
Hemoglobine
Wijst toch op bloedarmoede. Ik denk dat goed zou zijn om een nieuw bloedonderzoek te vragen. voor vitamines, HB, ferritine, CRP en leverwaarden
Ga ik doen bedankt.
ik ben alleen bang dat ik met het bloedonderzoek niet veel kan. dit wordt mijn 4e bloedonderzoek waarvan ik eigenlijk nooit 1 van de onderzoeken heb besproken met de huisarts. Omdat deze altijd binnen de grenswaarden vielen ookal waren ze soms aan de lage kant.
zelf ben ik ervan overtuigd dat het parasieten zijn. Heb op vakantie toen veel vlees en ook sushi gegeten die niet altijd even goed was. beste vriend ook voedselvergiftiging gehad van diezelfde sushi. Huisarts gaf aan wel metrodinazole te kunnen voorschrijven, maar na die andere kuren die niks opleverde ben ik een beetje huiverig om op de gok opnieuw iets te gaan nemen. Is er iets waarvan u weet dat het mij misschien kan helpen? dan zou ik dit eventueel bij mijn huisarts kunnen aankaarten.
Parasieten zouden toch te vinden moeten zijn met een ontlastingsonderzoek of andere onderzoeken.
Een infectie die nog wel eens wil voorkomen door rauwe vis is Anisakiasis.
https://blog.monouso.nl/anisakis/#Hoe_wordt_de_diagnose_gesteld
Bespreek het eens met je huisarts
Hi john,
Weet jij toevallig of dat anisakiasis zich zo lang in het verteringstelsel kan nestelen?
Ja dat kan als het niet wordt behandeld