Zoeken Vraag het forum

Aambei of scheurtje anus?

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • marcello

Hoe weet je nou precies of je een inwendige aambei hebt of een scheurtje rondom/in de anus?

inwendige aambei doet in principe geen pijn bij het zitten, beide kan pijn doen voornamelijk tijdens het poepen en beide kan jeuk geven. beide kan beetje bloed afgeven na het poepen.

Zelf merkte ik een paar dagen geleden (ik at toen een paar dagen vrij ongezond en vooral vette troep) dat ik diareen had en toen ik voor de 3e keer laat in de avond ging poepen voelde ik daarna wat pijn die uren later wat erger werd en ook zitten en vooral opstaan gaf een redelijk pijngevoel.

Ik vind vooral de jeuk irritant die ik meestal s’nachts ervaar maar ook het gevoel (het doet pijn maar niet zodanig pijn dat het erg is) zorgt ervoor dat ik slecht slaap.

Ik heb al een soort zalf gekocht die helpt bij anus scheurtjes maar hoe weet ik nou of dit daad werkelijk een scheurtje is en geen inwendige aambei?

Als ik met mijn vinger voel dan zit het volgens mij niet rondom de anus maar meer een beetje er binnen aan de linkerkant (aanraken doet niet echt pijn en verlicht de jeuk, maar na het krappen heb ik er weer meer last van).  een aambei doet toch pijn als je het aan raakt? als ik in mijn kont zit te porren op de plek waar ik het voel doet het niet echt pijn.

10 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Een scheurtje kun je normaliter zien

Reageren
    marcello

Kan ik beter zinkzalf gebruiken of een zalf tegen aambeien gezien ik niet weet wat het precies is?

Reageren
    John (moderator)

Kijk eerst eerst of je een scheurtje kunt ontdekken. Als er niets te zien is, ga dan met de klacht naar de huisarts

Reageren
    marcello

nee ik kan niet zo 1,2,3 wat vinden maar kan ook zijn dat ik niet goed kijk.

Als ik mijn kringspier span dan voel ik dus wel pijn

Reageren
    John (moderator)

Ga dan met de klacht naar de huisarts

Reageren
    marcello

hm ja dat is juist iets wat ik niet wil. heb gelezen wat hij mogelijk gaat doen en vind die gedachte echt niet fijn.

maar gezien u de huisarts aanraad heb ik mij aangemeld voor het vrije spreekuur morgen.

Reageren
    marcello

*Anal fissures usually heal within a few weeks but those that have not healed after 4–6 weeks are called chronic fissure*

is dit vanaf het moment dat het scheurtje word ontdekt of zodra is begonnen met zalf smeren, meer vezels binnen krijgen en meer bewegen?

ik merk na ruim 3 weken dat het langzaam maar zeker aan het genezen is maar heb toch wel heel af en toe dat de stoelgang wat harder/dikker is en ik voel dat het weer ietsjes erger is geworden.

mijn vraag is: stel dat het niet binnen 6 weken volledig is genezen omdat het heel soms weer iets erger word vanwege constipatie o.i.d. en dus weer verder moet genezen, valt het dan ook onder een chronisch kloofje?

ik bedoel, wanneer stopt de anus zeg maar met genezen en moet er medisch wat aan gedaan worden?

Reageren
    John (moderator)

Vanaf het moment dat het wordt vastgesteld.
    Als het langer duurt dan 6 weken of regelmatig terugkomt is dat chronisch.

Reageren
    marcello

oke bedankt. maar houd chronisch in dat het vanaf dat moment niet meer kan genezen en ik alternatieve dingen moet doen of moet ik het alsnog meer tijd geven? het geneest wel, maar gewoon erg langzaam. het ging 6 dagen goed met de stoelgang, geen pijn niks. maar vanochtend helaas door mijn eigen schuld wel dus zal het herstellen weer iets langer duren.

Reageren
    John (moderator)

Je moet ervoor zorgen dat je ontlasting zacht blijft. vezelrijke/voeding, dagelijks vers fruit, een bakje yoghurt en dagelijks minimaal 1-2 liter water per dag drinken.

Reageren
Reageer op: Aambei of scheurtje anus?
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.