- anoniem25 april 2019 om 21:36
Hallo
De laatste maand heb ik enorm veel last van mijn darmen. Heel vaak voel ik het ‘brobbelen’ in mijn buik en ik ben ook heel winderig. Ik moet ook minstens 2x per dag naar het groot toilet. Er is niets van voeding dat ik eigenlijk elke dag eet, dus ik vind het moeilijk te zeggen of het daaraan ligt. Ik eet wel vaak havermout als ontbijt of yoghurt. Verder eet ik heel weinig brood en veel groenten, maar ook niet in overdreven porties. Dus ligt het echt aan mijn eten? Of ben ik plots overgevoelig geworden aan iets specifiek?
5 reactiesReagerenJohn (moderator)
25 april 2019 om 21:46Heb je veel stress of spanningen? Hoe oud ben je? Wat drink je zoals op een dag?
Reagerenanoniem25 april 2019 om 21:56Ja ik heb wel vrij veel stress de laatste tijd. Ik ben 20 jaar en drink niet overdreven veel, een paar glazen per dag, omdat ik heel vaak moet plassen anders.
ReagerenJohn (moderator)
25 april 2019 om 21:59Stress kan heel goed een oorzaak zijn.. Of een prikkelbare darm.
Reageren
Zorg dat je in ieder geval wel voldoende drinkt. Dat is erg belangrijk. Minimaal 1,5 liter per dag.anoniem25 april 2019 om 22:02Catootje26 april 2019 om 16:35Belangrijk is altijd om te zorgen voor complexe koolhydraten, eiwitten, vetten en vezels bij elk eetmoment. Weet niet hoe je je havermout eet maar iets om op te letten. Granen gekookt in melk zijn wel een belasting voor je spijsvertering. Beter ook zeer matig met zuivel. Verder zorgen voor oplosbare vezels, zoals psyllium. Een complementair genezer zou je advies op maat kunnen geven, misschien wat voedingssupplementen, misschien probiotica. En verdiep je zelf eens in wat goede voeding is.
Reageren