- Anoniem2 augustus 2017 om 02:24
Ik heb regelmatig last van mijn buik, heb al jaren last van prikkelbare darmen. Ik slik regelmatig probiotica en op dit moment ook.. ik merk dat ik gauw reageer op bepaald voedsel. Ik had vanavond zalm met courgette gegeten en ben nu erg misselijk en heb darmkrampen/lichte diarree. Kunnen mijn darmen reageren op de probiotica of heb ik iets fout gegeten ?
Herkent iemand dit zich hier in en hoe kan het dat ik paniekerig em onrustig wordt van buikpijn? Zodra de buikpijn weg is word ik weer rustig. Hoe kan dit? En hoe zorg ik voor sterkte darmen? Misschien gluten even schrappen?
2 reactiesReagerenJohn (moderator)
2 augustus 2017 om 10:44Je zou last kunnen hebben gehad van de zalm…Misschien was die niet helemaal goed meer…of is gewoon verkeerd gevallen..
Ik had vanavond zalm met courgette gegeten en ben nu erg misselijk en heb darmkrampen/lichte diarree Dat is nu niet meteen iets om in paniek van te raken. En zeker als je al PDS hebt.
Je moet proberen gewoon te blijven eten. Wel licht verteerbaar. Tegen darmkrampen bij PDS zou je Tempocol kunnen gebruiken.
ReagerenCatootje2 augustus 2017 om 15:38In zalm en andere vette vis zitten biogene aminen; stoffen als histamine en tyramine. Deze stoffen kunnen het zenuwstelsel ontregelen en stresshormonen in je lichaam vrijmaken en omdat het zenuwstelsel allerlei organen aanstuurt kan dat klachten geven en op je darmen werken. Zelf had ik in het verleden hevige angsten door onder andere kaas.
Bij prikkelbare darmen is het goed om te zoeken naar voedsel dat jouw lichaam kan verwerken. Het kan ook nodig zijn om bepaalde supplementen te gebruiken; vitaminen, mineralen, vetzuren, aminozuren. Ook andere stoffen die helpen je darmen te ondersteunen, naast probiotica ook prebiotica, ofwel vezels, ook oplosbare vezels als psyllium, inuline en appelvezels. Zelfgemaakte bottenbouillon schijnt ook goed te zijn voor je darmen. Zie oa op Groenevrouw.nl
Reageren