Zoeken Vraag het forum

Ruis of tinteling in buik.

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Jeroen V

Beste mensen,

Sinds enige tijd heb ik wat last van -wat ik ervaarde als- een ruis in mijn buik/borstkast (laag in borstkast).
    Het doet geen pijn verder maar lijkt raar. Een ruis die je voelt is apart geef ik toe maar ik weet het dan ook niet beter te zeggen. Nu onlangs heb ik eerder het idee dat het een tinteling is die ik al ruis ervaren heb.
    Het leek eerst een hele kleine borrel in de maag zoals je wel hebt als je honger hebt, maar dan dus licht en “soepel”.

Eigenlijk vandaag pas, bij een toiletbezoek, merkte ik het ook op bij de “uitgang” tijdens de ontlasting. Bij de anus dus eigenlijk. Het deed geen pijn en er kwam geen bloed mee. Dat komt er nooit trouwens.
    Ook plassen gaf een iets verdooft gevoel. Daar geen tinteling echt.

Ik heb wel eens last van obstipatie, valt reuze mee hoor, maar dan heb ik dit wel meer, dat ruizen.

Ik heb echter geen idee waar ik aan moet denken en ik ben zo iemand die echt niet naar de dokter gaat. Ja, dat is erg dom, maar helaas……..
    Is er misschien iets wat deze klachten kan veroorzaken en wat met een middeltje verholpen zou kunnen worden? Geeft obstipatie misschien dit soort klachten en ligt het daaraan?

Alle suggesties zijn welkom, dank u.

12 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Obstipatie zou dan wel kunnen veroorzaken. Maar beter zou zijn als je toch even me de klachten naar de huisarts zou gaan. Hij kan in ieder geval iets tegen de obstipatie voorschrijven

Reageren
    Anoniem

Beste Tandor, bedankt voor je reactie.
    Helaas wordt dat stukje huisarts een probleem voor mij……..een heel groot probleem.

Dan toch even op de eigenwijze toer verder, sorry, maar zou een klysma misschien een oplossing kunnen zijn? Of in ieder geval iets wat misschien wel wat goeds doet?
    Die dingen kan je tegenwoordig al bij Kruitvat halen bijvoorbeeld. Als je dat voorzichtig doet, lost het misschien wel wat op……

Ik weet het wel degelijk; huisarts is beter, maar tweede keuze; ook redelijk?

Reageren
    John (moderator)

Je zou een klysma kunnen proberen.
    Probeer dan een Colex Klysma 133 ml van de apotheek. Zonder recept verkrijgbaar en heel goedkoop.

Reageren
    Misselijkheid,moe,ten einde raad

Ik ben ten einde raad. ik ben al 9 maanden lang heel erg misselijk en moe ik kan amper de deur meer uit..na het eten van een snoepje gaat het kwartier goed en daarna word ik weer heel misselijk het is al meteen bij opstaan
    ik heb maagonderzoek gehad
    getest op vitamines,schildklier,lever,nieren,suiker. komt allemaal niks uit
    ook hebben ze paar kleine testjes gedaan om te kijken of ik niet omval (evenwichtsorgaan)
    ik weet het verder nu niet meer.
    kan iemand me helpen

Reageren
    John (moderator)

Ga met de klachten terug naar de huisarts en vraag een verwijzing voor een second opinion bij een MDL arts in een academisch ziekenhuis.

Reageren
    Jeroen V

Beste Tandor,

De “anoniem” hier boven ben ik niet hoor, dat is een apart verhaal.
    Ik heb degene gekocht die jij zei en gelijk maar gedaan.
    Wat opviel is dat het wat borrelt onderin de buik terwijl ik juist dat verstopte (gespannen) gevoel heb wat hoger; een stuk hoger dan mijn navel en iets naar de zijkanten. Daar borrelde het niet en dus zal het er misschien niet geweest zijn. Er kwam -anders dan het flesje- ook niet zoveel uit maar ik kon toch moeilijk een handstand maken 😉

Afijn, het was het proberen waard. Bedankt voor je advies, super!

Reageren
    John (moderator)

Dat colex klysma 133 ml, is juist bedoeld voor hogere verstoppingen. Daarom dat ik dat adviseerde. Ik neem aan dat je het goed hebt gebruikt… wellicht is het dan toch geen verstopping..of het komt nog op gang.

Reageren
    Jeroen V

Nog op gang komen? Dat wist ik niet; ik dacht dat het gelijk zou moeten werken; weer wat geleerd!

Mag ik vragen; jij geeft aan dat deze voor hogere verstoppingen is, maar komt dat door de hoeveelheid of door het goedje wat erin zit? Dat is gewoon nieuwsgierigheid hoor.

Maar ik heb gegeten en het borrelt nu wel flink; misschien inderdaad nog wat werking, ik ben benieuwd. Het ging op een gegeven moment even goed voor het eten, nu zijn er wat krampen. Niet ernstig hoor, maar ik voel wel dat er wat gaande is en dat is misschien goed.

Reageren
    John (moderator)

Dat komt hoofdzakelijk door het langere spuitstukje dat op het klysma zit en omdat je iets harder in het flesje kunt knijpen waardoor de vloeistof verder in de darm komt

Reageren
    Jeroen V

Ah, dat klinkt logisch!
    Maar daar is het misschien fout gegaan; er stond niet in de handleiding hoe hard je moest knijpen en toen ik er eenmaal mee bezig was, bedacht ik me dat ik maar beter voorzichtig kon zijn.

Tja, die dingen kosten nog geen euro; volgende keer beter dus!

Reageren
    John (moderator)

dan is het daar waarschijnlijk mis gegaan.
    Op je zij gaan liggen, het tuitje helemaal naar binnen brengen en dan met een beweging het flesje leeg knijpen. Flesje weghalen en even de billen bij elkaar knijpen

Reageren
    Jeroen V

Geweldige hulp en tips Tandor; dankjewel.

Ik ga het over een paar dagen nog eens herhalen en dan op de goede manier!

Reageren
Reageer op: Ruis of tinteling in buik.
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.