Zoeken Vraag het forum

Bronchitus of?

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Anoniem

Hoi

Ik doe al vanaf het behalen van zwemdiploma A aan wedstrijd zwemmen, tussen de 13 en 18 jaar lag ik zelfs vaker dan 6x per week in het water, lekker trainen. Al snel merkte ik dat na iedere training enorme niesbuien kwamen opzetten, die gingen makkelijk in de nacht door. Nooit heb ik me hier druk over gemaakt.

2 jaar terug ben ik opgenomen in het ziekenhuis, ik had erg veel moeite met ademhalen, uiteindelijk een nachtje op de longafdeling gebleven en bleek dat ik virale luchtweginfectie had. Nou prima, dag later weer naar huis.

De weken daarop bleef de benauwdheid, soms piepend, soms niet. Bij de dokter kreeg ik Flixotide, dit hielp goed maar alsnog waren er aanvallen, vooral op de fiets langs drukke wegen, in het zwembad, sigaretten rook (ik rook niet, nooit gedaan ook) enz… De dokter gaf mij Ventolin hiervoor, ook dit hielp en ik kwam weer goed de dag door.

Nu had de dokter hier een naam voor, alleen De het eerste deel heb ik onthouden; bronchi… (Neem aan dat het onder het kopje bronchitus valt).

Overige klachten zijn (zonder medicijnen)
    – dik taai slijm (groen van kleur).
    – Snel verkouden
    – veel hoesten (slijm)
    – o.a mist is een lastig weertype.
    – nu in de zomer veel last vooral als het benauwd is buiten
    -chloor
    -deo, parfum, rook enz..
    -keelpijn
    -moe van het ademen (zo voelt het)

Ik heb bij de longarts een test gedaan: “je blaast hem bijna kapot, zoveel inhoud heb je, maar dat sluit nog niet alles uit…” Dit was het. Wat sluit wel en wat sluit er niet uit? Ik snap dat hier dat antwoord niet komt, maar het is vermoeiend om er zo achteraan te zitten.

In het ziekenhuis (bij een operatie) werd constant vermeld dat ik COPD had, nu schijnt dat een verzamelnaam te zijn, maar als ik kijk naar het toekomst perspectief van iemand met COPD, wordt je daar niet vrolijk van, helemaal omdat ik pas 23 ben.

Dus nu vraag ik mij af, ik heb flixotide en ventolin, de eerdergenoemde klachten worden (sterk) verminderd als ik dit regelmatig en goed inneem. En de dokter had het over “bronchi…-nogwattes”. Wat is dit, wat moet ik er verder mee?

Leuk, die medicijnen en dat ik niet hoef te bellen zolang er niets mis is, maar weet nog steeds niet wat er mankeert.

Herkent iemand dit?

1 reactie
    Reageren
    John (moderator)

Wat het nou precies is wat de longarts bedoelde zou je de longarts of je huisarts moeten vragen. In ieder geval heb je wel een aandoening van luchtwegen. Waarschijnlijk een astmatische bronchitis. COPD dus.
    Maak een afspraak bij de huisarts of de longarts en laat het je uitleggen. De huisarts heeft die informatie als het goed is ook gekregen van de longarts.

Reageren
Reageer op: Bronchitus of?
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Schurft of eczeem: wat is het verschil?

4 min leestijd

Schurft: oorzaak en behandeling

4 min leestijd

Schaamluis: oorzaak, symptomen en behandeling

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.