- Anoniem3 december 2013 om 22:07
Hallo,
ik zit de laatste paar maanden me toch een beetje zorgen te maken over me longen. het is zo, longemfyseem is een erfelijke maar ook zeer erfelijke ziekte na de hand van roken. het feit ervan is dat iedereen die rookte en op leeftijd kwam de ziekte kreeg. vooral me vader die op dit moment in stadium 4 of hoe je het ook wil noemen zit en door de ziekte verlamd is geraakt. nu is het zo ik begin me nu ook zorgen te maken over mijn eigen longen. zit er al wel een tijdje mee maar sinds ik laatst saturatie meter pakte en even op me vingers deed kwam die uit op 96/97%. me psychiater raadde me al aan om echt naar een dokter te gaan, ondanks nog niet gedaan.. ik weet dat de ziekte longemfyseem ontwikkeld van het roken na langdurig roken zich pas kan uiten. het is zo het verschil wat er toch speelt me vader en de rest van me familie die aan de ziekte lijdt hebben gerookt. ik ben in tienerjaren. 14-17/18e verslaafd geweest aan beide wiet en alcohol. en dus ook dagelijks gebruikte en daarnaast natuurlijk veel roken. sinds het stoppen met beide wiet en alcohol is het roken wel overdreven geworden. ben zo langzamerhand echt een kettingroker geworden. ben ook sinds me 20e weer naar school gegaan om toch een opleiding te halen. maar me longen zorgen toch wel voor enige problemen ook met school. ik heb paar keer gehad dat ik niet kon komen naar school omdat ik ’s ochtends zo verschikkelijk benauwd was dat het me gewoon niet lukte.. ik vraag me toch af OF het mogelijk is dat de ziekte zich eerder ontwikkeld dan ik had gedacht..M.V.G
Sander3 reactiesReagerenTandor13 december 2013 om 22:35Het hoeft niet perse longemfyseem te zijn waar je last van hebt. Het kan ook een vorm van bronchitis zijn. Of een andere astmatische aandoening.
Waarom vraag je de huisarts niet om een verwijzing naar de longarts en laat je onderzoeken?
ReagerenAnoniem4 december 2013 om 08:12dat zijn toch aangeboren aandoeningen? ik heb verder geen klachten gehad in me jeugd.
ReagerenTandor14 december 2013 om 15:16Nee, het zijn allemaal niet perse aangeboren aandoeningen.
Reageren