Zoeken Vraag het forum

Vraag over risico met een verwijderde long en astma

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Anoniem

Ik weet niet of dit het juiste medium is, maar ik wil nog even anoniem blijven voordat ik naar mijn huisarts stap.

Nu mijn vraag,

5 jaar geleden is er 80 procent van mij rechter long verwijderd, dit kwam door een klaplong. Tevens heb ik hier astma aan overgehouden. Heb 4 weken in het ziekenhuis gelegen. Ben acuut gestopt met roken en blowen. Verder ben ik gezond, deed 5-6 keer per week aan sport, voetbal, fitness en kickboksen. Nu 5 jaar later heb ik nauwelijks een aanval gehad, ben eigenlijk nooit kortademig of benauwd. In het begin had ik wel eens wat steken maar dit is meer aan de voorkant van de borst en niet achter. Mijn medicijnen gebruik ik eigenlijk pas de laatste 2 jaar omdat ik te trots was. Kortom ik heb de laatste 2 jaar nooit last van mijn longen/astma gehad.
    Sport niet zo veel meer.

Nu na 5 jaar heb ik ineens ontzettende trek in een joint( heel sporadisch op oud en nieuw of mijn verjaardag wel eens een hijs genomen, had verder nergens last van). Ja ik weet dat roken en blowen schadelijk is maar ik zoek meer een medisch antwoord ipv nee roken is slecht.

Maar stel dat ik nou eens een blowtje rook, hoe erg vergroot het mijn risico op longaandoeningen en hoe goed kan een long genezen na 5 jaar?
    Ik wil gewoon een duidelijk medisch antwoord.

Op internet vind ik allerlei uiteenlopende antwoorden die elkaar allemaal tegen spreken.

Bijvoorbaat dank.

2 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Lees hier wat de risico’s en schadelijke invloeden zijn:
    https://www.jellinek.nl/vraag-antwoord/waarom-zijn-hasj-en-wiet-schadelijk-voor-de-longen/

In jouw situatie zou roken dus nog meer risico’s opleveren omdat je maar 1 goed functionerende long hebt.

Reageren
    Anoniem

Oke,bedankt.
    Ik heb het gelezen en ben ik overtuigd. Ik laat het wel liggen.
    Verhoogde risico is het mij niet waard.
    Nogmaals bedankt.

Reageren
Reageer op: Vraag over risico met een verwijderde long en astma
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

1 min leestijd

Wat vind jij van online een huisarts spreken?

4 min leestijd

Een soa zonder klachten: hoe herken je iets wat je niet voelt?

4 min leestijd

Soa zonder seks: kan je een soa oplopen zonder seksueel contact?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.