- Kim28 september 2025 om 10:30
Ik heb vorig jjaar een longfoto laten maken ivm klachten benauwdheid en bruinachtig slijm ophoesten. De benauwdheid duurde wekwn. Waarschijnlijk een psychische oorzaak want er werd niks gevonden en 3 dagen na het maken van de foto was het plots over. Nu een jaar later, ik kan de klok er bijna op gelijk zetten, weer dezelfde klachten. Benauwdheid, een kuchje, veell slijm in de keel en vannacht ook een beetje bruinig slijm opgehoest. In de achterliggende 6 weken ben ik 2x bij de huisarts geweest om mn longen te laren luisteren. Die klinken goed.Maar dat bruinig slijm zit mij niet lekker. Kan het verkleurd zijn door iets wat ik de avond ervoor gegeten heb? Het slijm spugen was 4.00 vannacht dus er zit best een tijdje tussen eten en ophoesten. Ik weet dat ik ook regelmatig last heb van maagzuur. Mijn andere vraag is of ik de huisarts morgen toch zal vragen om een nieuwe thorax foto. Ik zit een beetje met de schadelijkheid van die rontgenfoto omdat ik er een jaar geleden ook al een heb laten maken. Hoor graag tips of advies. Hartelijke dank.
5 reactiesReagerenAlias28 september 2025 om 11:25Dit lijkt een een beetje op hypochondrie. Heb je daar vaker last van? Als de huisarts ook maar iets van een twijfel had dan had deze zelf wel een foto laten maken. Ik denk dat je gewoon even weer moet afwachten net zo als de vorige keer.
Reageren
Als je zoekt naar oorzaak bruin slijm vind je meerdere onschuldige oorzaken wat bruin slijm kan veroorzaken.Kim28 september 2025 om 16:11Ja ik ben helaas zeker bekend met hypochondrie. Daarom zit ik mezelf ook helemaal gek te maken met allerlei wangedachten. Vorig jaar met de bevestiging door de foto dat er niks aan de hand was ging het gelijk een stuk beter. Dat zal deze keer hopelijk ook zo zijn. Maar ik wil de rontgenfoto natuurlijk liever niet. Het is alleen wel zo dat ik de spanning zo in stand hou dat alleen een bevestiging dat er niks aan de hand is mij nog gerust kan stellen. Dus ik ben enorm in dubio. Dat bruinig slijm ophoesten voelt ook heel naar. Ben dus erg benieuwd naar de risico’s van een nieuwe thorax foto na een jaar.
ReagerenKim28 september 2025 om 17:58Kan maagzuur overigens ook een beetje bruinig ogen?
Reageren
Dank weer voor jullie reactie.
Peter (huisarts)
28 september 2025 om 18:23Bruinig slijm ophoesten kan zeker ook met maaginhoud te maken hebben.
Reageren
En wat de stralingsbelasting betreft: een thorax foto is qua stralingsbelasting kleiner als een gemiddelde wintersportvakantie op hoogte..Kim28 september 2025 om 20:52Ok, fijn. Duidelijk, Hartelijk dank voor uw snelle reactie!
Reageren