- Jojanneke10 augustus 2021 om 23:56
Hoi hoi,
Ben een gezonde jonge dame van 35jr, verpleegkundige zelf. De laatste dagen erg kort van adem na inspanning (dus ook op het werk) het gevoel alsof ik door een mondmasker adem met FFP 2 filter. Op deze momenten zakt mijn saturatie naar 89%. Wanneer ik me dan weer even rustig houd klimt deze weer op naar 99%. Ik ben meerdere malen negatief getest op Corona (PCR-test). Verder voel ik me goed en heb geen onderliggend leiden…..waar kan ik hier aan denken?
9 reactiesReagerenJohn (moderator)
11 augustus 2021 om 00:02Tijdens flinke fysieke inspanning neemt het gebruik van de zuurstof door de spieren toe en is het normaal dat een lichte daling van het zuurstofgehalte plaatsvindt. Verkeerd ademen kan ook een reden zijn die tot hypoxemie leidt. Door inzetten van ademhalingstechnieken kan het zuurstof in het bloed weer stijgen.
ReagerenJohn (moderator)
11 augustus 2021 om 00:02Maar 89% is wel laag. Ik zou dat toch met de huisarts bespreken
ReagerenJojanneke11 augustus 2021 om 00:18Bedankt! Ja, ik weet idd zelf ook wat u beschrijft in het antwoord, maar heb dit nog nooit zo ondervonden, ook niet tijdens het hardlopen….het is nu gewoon tijdens mijn werkzaamheden op de afdeling, niet het idee dat dat nu ineens een fikse inspanning is geworden….maar je bent bijna bang om het te delen met collegas want voor je het weet zit je in isolatie ondanks een negatieve test…. toch maar naar de huisarts dan???
ReagerenJohn (moderator)
11 augustus 2021 om 00:26Heb je veel stress/spanningen?
ReagerenJojanneke11 augustus 2021 om 00:30Redelijk, maar kan ik normaal gezien goed tegen…..wel wat meer in Corona tijd (veel druk op ons als zorgpersoneel)
Reageren
Ook een poos die FF2 maskers gedragen die nu uit de handel zijn…..dus missxmchien dat het daar ook nog mee te maken kan hebben.John (moderator)
11 augustus 2021 om 00:33Waarschijnlijk is er dan toch iets mis gegaan met je ademhaling. Maar 89 is toch wel aan de lage kant. Ik zou het met de HA bespreken en dan toch een keer een longfunctietest laten doen. Al is het maar om longproblemen uit te kunnen sluiten
ReagerenJojanneke11 augustus 2021 om 00:33Het is niet zo dat ik aan het hyperventileren ben hoor als je daar aan dacht 😉
ReagerenJohn (moderator)
11 augustus 2021 om 00:34Nee, aan hyperventileren dacht ik niet. Daar zakt je saturatie niet zo van
ReagerenJojanneke11 augustus 2021 om 00:35Bedankt, zal morgen eens even overleggen.
Reageren