Zoeken Vraag het forum

Desaturaties

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Jojanneke

Hoi hoi,

Ben een gezonde jonge dame van 35jr, verpleegkundige zelf. De laatste dagen erg kort van adem na inspanning (dus ook op het werk) het gevoel alsof ik door een mondmasker adem met FFP 2 filter. Op deze momenten zakt mijn saturatie naar 89%. Wanneer ik me dan weer even rustig houd klimt deze weer op naar 99%. Ik ben meerdere malen negatief getest op Corona (PCR-test). Verder voel ik me goed en heb geen onderliggend leiden…..waar kan ik hier aan denken?

9 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Tijdens flinke fysieke inspanning neemt het gebruik van de zuurstof door de spieren toe en is het normaal dat een lichte daling van het zuurstofgehalte plaatsvindt. Verkeerd ademen kan ook een reden zijn die tot hypoxemie leidt. Door inzetten van ademhalingstechnieken kan het zuurstof in het bloed weer stijgen.

Reageren
    John (moderator)

Maar 89% is wel laag. Ik zou dat toch met de huisarts bespreken

Reageren
    Jojanneke

Bedankt! Ja, ik weet idd zelf ook wat u beschrijft in het antwoord, maar heb dit nog nooit zo ondervonden, ook niet tijdens het hardlopen….het is nu gewoon tijdens mijn werkzaamheden op de afdeling, niet het idee dat dat nu ineens een fikse inspanning is geworden….maar je bent bijna bang om het te delen met collegas want voor je het weet zit je in isolatie ondanks een negatieve test…. toch maar naar de huisarts dan???

Reageren
    John (moderator)

Heb je veel stress/spanningen?

Reageren
    Jojanneke

Redelijk, maar kan ik normaal gezien goed tegen…..wel wat meer in Corona tijd (veel druk op ons als zorgpersoneel)
    Ook een poos die FF2 maskers gedragen die nu uit de handel zijn…..dus missxmchien dat het daar ook nog mee te maken kan hebben.

Reageren
    John (moderator)

Waarschijnlijk is er dan toch iets mis gegaan met je ademhaling. Maar 89 is toch wel aan de lage kant. Ik zou het met de HA bespreken en dan toch een keer een longfunctietest laten doen. Al is het maar om longproblemen uit te kunnen sluiten

Reageren
    Jojanneke

Het is niet zo dat ik aan het hyperventileren ben hoor als je daar aan dacht 😉

Reageren
    John (moderator)

Nee, aan hyperventileren dacht ik niet. Daar zakt je saturatie niet zo van

Reageren
    Jojanneke

Bedankt, zal morgen eens even overleggen.

Reageren
Reageer op: Desaturaties
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Schurft of eczeem: wat is het verschil?

4 min leestijd

Schurft: oorzaak en behandeling

4 min leestijd

Schaamluis: oorzaak, symptomen en behandeling

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.