Zoeken Vraag het forum

Sputum en schorheid

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • 7Alias

Goedenavond,

Ik heb nu al een tijdje last van slijm ophoesten gedurende de dag. Het begon een week of 4 geleden met hele kleine beetjes doorzichtig (normaal) slijm/spuug. Omdat het na 4 weken eingelijk nog steeds aanwezig was ben ik toen naar de huisarts geweest om het toch even te checken. De huisarts luisterde naar mijn longen en zei dat het waarschijnlijk een virale infectie was en dat die in sommige gevallen tot 6 weken kunnen duren.

Echter sinds deze week is het slijm veranderd in sputum (groen/geel) slijm van dikke consistentie waarbij ik ochtends ook een redelijke hoeveelheid ophoest. Tijdens deze week had ik veel moeten praten en presenteren waardoor ik ook constant mijn keel extra ging schrapen om ervoor te zorgen dat ik slijmvrij bleef. Ik neem aan dat ik hierdoor schor ben geworden in mijn stem en besloot nog even te kijken of het weer voorbij ging. 2 dagen later (vandaag) ben ik echter nog steeds in enige zin schor waarbij ik merk dat bepaalde tonen anders klinken dan normaal.

Nu vraag ik mij af of ik weer een vervolg afspraak moet maken bij de huisarts. Ik zou zelf zeggen dat het een longinfectie is maar het feit dat ik schor geworden ben brengt toch wel wat onrust bij mij.

Met vriendelijke groeten,

7Alias

3 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Een luchtweginfectie ja, maar een longinfectie vind ik wat ver gezocht. Als de klachten aanhouden, ga dan naar de huisarts

Reageren
    7Alias

Beste Tandor,

Dankjewel voor je reactie. Zal je advies zeker volgen. Het enige wat ik me echt afvraag is of de schorheid niet een alarmerend factor is?

Reageren
    John (moderator)

Nee eigenlijk niet. Zeker als ik naar de reden kijk die je zelf al aangeeft:

Tijdens deze week had ik veel moeten praten en presenteren waardoor ik ook constant mijn keel extra ging schrapen

Niet zo raar dat je keel  geïrriteerd en schraal raakt.  Altijd een beetje objectief naar dingen proberen te kijken

Reageren
Reageer op: Sputum en schorheid
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.