- Ashley23 augustus 2025 om 08:55
Mijn dochter van 4 jaar heeft een bult op haar arm, die steeds groter lijkt te worden. Eerst was het een bultje met een kleine donkere ring er omheen. Ik ging er vanuit dat het een blauwe plek was. Nu spreidt de donkere plek zich steeds verder uit. In het midden is de plek licht van kleur, en voel je een harde bult. Dit in een dag of 3 tijd. Kan dit een blauwe plek zijn, of is dit iets anders en kan ik het beste contact opnemen met de huisarts?
3 reactiesReagerenAshley23 augustus 2025 om 08:58
Peter (huisarts)
23 augustus 2025 om 15:15Het lijkt het meeste op een reactie na een (insekte-) steek. Is er ook jeuk?
Reageren
De blauwigheid komt meestal doordat de bloedvaten meer doorgankelijk zijn geworden voor bloed. Er komt dan bloed in de huid.
Het is ook mogelijk dat het een tekebeet is met ontstekingsreactie. Teken daarvoor de rand met balpoint af en kijk de komende dagen of de plek zich (“als een olievlek” ) uit gaat breiden.
Zie ook voorbeelden van het fenomeen “erythema migrans”:Ashley23 augustus 2025 om 15:53Bedankt voor uw reactie! Er is geen sprake van jeuk of pijn. Als ik het aanraak of zacht op druk geen mijn dochter niet aan dat het pijnlijk of vervelend voelt. Moet het witte deel worden afgetekend, of het donkere deel? Het donkere deel is de afgelopen dagen namelijk sowieso flink uitgespreid.
Reageren