Hallo, mijn dochter van 5,5 jaar is vanaf november aan het sukkelen met haar gezondheid. Het begon vooral met buikpijn, daarvoor viel het mij al op dat haar ontlasting een vreemde geur had.
Hiervoor heeft ze zakjes gekregen van de huisarts zodat dit kon verbeteren. Daarna werd ze ziek, koorts, hoofdpijn, verkouden, vermoeidheid en hoesten. Van hoofdpijn en vermoeidheid heeft ze dagelijks last, buikpijn is ook iets dat telkens terugkeert. Koorts heeft ze afgelopen twee maanden 3 verschillende periodes gehad.
Meerdere malen de dokter gebeld maar die gaf aan dat dit mogelijk gaat om een virus dat heerst bij de kinderen.
Net voor de kerst toch nog langsgeweest bij de huisarts om te vragen om een bloedonderzoek maar zij zag een gezond kind. Ze vond haar amandelen wat vergroot dat klachten kan geven en daar hebben we een verwijzing gekregen voor de kno arts.
Ik zie helaas geen gezond kind en maak me zorgen maar ik vind het vooral heel zielig om haar zo te zien.. Een meisje dat normaal gesproken zo actief is en geniet van alle leuke dingen kampt nu dus al twee maanden met verschillende klachten en blijft liever thuis. Het is niet dat ik perse denk aan iets ernstigs maar mijn moeder gevoel zegt dat dit niet enkel een virus is en vanzelf overgaat. Ik kan alleen mijn vinger er niet opleggen wat het is. Heb ik voldoende redenen dat de huisarts mijn dochter toch verder onderzoekt?
Nog ter aanvulling;
Mijn dochter hoest ook dagelijks flink, echt de longen uit haar lijfje. Ze huilt iedere dag vanwege pijn, maar is dus wisselend maar ze last van heeft (buikpijn, hoofdpijn of keelpijn).
Hiervoor is ze nooit veel ziek geweest en als ze dat was, was dit na één dagje weer over.
Het valt haar juffrouw ook op dat ze anders is en zij drong ook (bij mij) dat de huisarts meer onderzoek zou doen. Tot ongenoegen van de huisarts dat de juffrouw dit bij mij had neergelegd.
Mijn dochter is vaak ziek thuis gebleven of ik heb haar eerder opgehaald omdat ik haar moest komen halen vanwege buikpijn of hoofdpijn en bleek zien.
Je hebt toch een verwijzing naar een kno arts gekregen?
Dat is het vervolg van wat de huisarts kan doen.
Je zou de huisarts nog een keer om een bloedonderzoek kunnen vragen,maar veel meer kan een huisarts zelf niet doen aan onderzoeken.
Daarom heeft ze je doorverwezen naar de kno.
Als bij de kno arts niks uit de vervolg onderzoeken komt, zal waarschijnlijk de volgende stap een verwijzing naar een kinderarts zijn, die breder onderzoek doet dan een kno arts.
Hoi Suus,
Dat klopt, maar mijn dochter heeft ook veel hoofdpijn en buikpijn. Kunnen vergrote amandelen echt zoveel klachten geven? Daarnaast is de afspraak bij de KNO arts over een maand, en ik zie geen verbetering in haar gezondheid dus in het slechtste geval blijft zij sukkelen, niet naar school kunnen of iets leuks doen de aankomende maand. Ik vind het uiteraard fijn dat er iets is uitgekomen, maar het voelt erg machteloos om haar op deze manier te zien en af te wachten. Ik durf nauwelijks nog te vragen om een bloedonderzoek aangezien ze zelf dat overbodig vinden dus ik weet niet waar ik nu voor mijn dochter goed aan doe. Aangezien ik zelf geen dokter ben wil ik ook niet op die stoel gaan zitten en ‘dwingen’ om iets te onderzoeken waarvan wordt gedacht dat dit niet noodzakelijk is.
Even voor de duidelijkheid, op dit forum zijn ook geen artsen aanwezig.
Maar van de amandelen kan een kind idd hartstikke lamlendig zijn.
En als de amandelen ontstoken zijn, zul je dat ook in een bloedonderzoek terug vinden.
Diagnostisch weet je dan dus nog niks over mogelijke andere klachten.
Daarom zal de huisarts eerst de kno naar haar willen laten kijken.
Dan kan daarna besloten worden of er verder,uitgebreider onderzoek nodig is.
Hoi Suus,
Even voor de duidelijkheid, daar ben ik me van bewust. De reden dat ik dit hier vraag is omdat ik me machteloos voel en niet weet waar ik voor mijn dochter goed aan doe en of ik nog iets kan doen richting de huisarts 😉 Lijkt mij erg gepast voor op dit forum.
Maar dank voor je reactie!
Maar niet iedereen heeft dat in de gaten, veel mensen denken hier echt artsen zijn om hun vragen te beantwoorden. En als ik op iemand reageer, dan maak ik liever even duidelijk dat dat niet het geval is. Om verwarring te voorkomen😅
Ik snap dat je je machteloos voelt,je zou dat nog met je huisarts kunnen bespreken.
Dat je niet iets wilt doordrammen,maar vanuit je machteloosheid alles wilt proberen om je dochter te helpen.
Dan kan de huisarts je zelf uitleggen waarom er op een bepaalde manier gehandeld wordt.
Ik zou zelf proberen met de huisarts in gesprek te gaan. Niet alleen voor nu,maar ook als je in de toekomst iets hebt wat je bespreken wilt. Dan is het prettig als de lucht geklaard is en je zonder bezwaren aan de bel kunt trekken.
Hoi Suus, nee ik begrijp het hoor!
In ieder geval heb ik nogmaals gebeld vanmorgen en mag mijn dochter zometeen bloed gaan prikken! Ik ben benieuwd maar in ieder geval fijn dat er wat duidelijkheid gaat komen.
Ik hoop voor jullie dat er wat uit komt waardoor ze eerder geholpen kan worden!🤞
Uit het bloedonderzoek is niets gekomen. Helaas blijft ze kampen met terugkerende buikpijn. Op dit moment heeft ze alweer koorts en huilt ze van de pijn aan haar buikje. Zo zielig om je alleen maar vrolijke kind dagelijks zo te moeten zien.
Vraag dan een doorverwijzing naar de kinderarts. De huisarts kan vragen om een spoedconsult als er te lange wachttijden zijn.