Home / Keel, neus & oren / Aanhoudend last rondom keelamandelen
Beste lezers,
Ik heb sinds augustus 2013 aanhoudend last rondom mijn keelamandelen.
In dat jaar zijn verscheidende onderzoeken gedaan, waaronder een bezoek aan de KNO arts in het Rode kruis. Uit de onderzoeken is niet besluitend gekomen, behalve dat de amandelen opgezwollen zijn. Kortom geen behandelplan. Sindsdien neemt mijn huisarts mijn klachten niet serieus.
Sinds augustus 2013 heb ik een pijnlijk of drukkend gevoel achterin mijn keel (ongeveer waar de amandelen zitten), zijn mijn amandelen opgezwollen en rood, is er meerdere malen gedurende een maand witte/gele puntjes te zien (pus), heb ik meerdere malen in een week een vieze smaak in mijn mond en is het soms lastig om voedsel of drinken door te slikken. De klachten rondom mijn keel zijn over de tijd wat minder geworden, waarschijnlijk door gewenning, maar nooit weg gegaan.
Momenteel heb ik gedurende een gehele dag een drukkend tot licht pijnlijk gevoel (ik geef het een 1 of 2) die niet weg gaat.
Soms heb een helse pijn als ik iets doorslik, het maakt niet uit of het warm, koud, hard of zacht is.
De pijn en klachten worden erger als ik lach, huil of te veel praat.
Helaas heb ik niet het gevoel dat mijn huidige huisarts mijn zou doorverwijzen naar een KNO-arts of andere arts. Hij/zij verwijt dat mijn klachten veroorzaakt worden door stress. Ik geef toe als ik heel erg gestrest ben dat de klachten erger worden. Maar momenteel ook al heb ik examenstress (perfectionisme) zijn mijn klachten niet erger dan gebruikelijk. Tevens gaan de klachten niet weg als ik ontspannen ben.
Graag zou ik willen weten wat helpt bij dit soort keel klachten.
Momenteel pas ik al op wat ik eet wegens niet-gerelateerde darmklachten (PDS). Het liefst wil ik het zoveelste huisarts bezoek rondom mijn keelklachten vermijden.
Als je amandelen al zo lang problemen geven, is het toch tijd om ze een keer te laten verwijderen. Je zou kunnen gorgelen met zoutwater en regelmatig een lepeltje honing kunnen nemen. Dat zal de klachten wat dempen.
Voor het overige zuil je toch terug moeten naar je huisarts en je laten verwijzen naar de KNO arts. Ga dan wel naar een andere KNO arts in een ander ziekenhuis.
Moderator: Peter (huisarts)
Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!