Zoeken Vraag het forum

keelontsteking, besmettelijk na ziekte?

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Anoniem

Dag! ik ben een jongen van 18 jaar en loop sinds dinsdag met een keelontsteking, het gaat al stukken beter en heb het idee dat ik er zaterdag vanaf zal zijn. Mijn vraag is dus nu, zodra ik geen pijn meer heb, ben ik dan nog besmettelijk via het speeksel? ik weet dat het bij mij om een bacterie gaat en niet om een virus. Dus naar mijn idee was het pijn weg = bacterie weg = is niet meer besmettelijk? Maar ik zou graag bevestiging of het goede antwoord willen hebben.

BVD!

27 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Als de klachten helemaal over zijn ben je niet meer besmettelijk

Reageren
    Anoniem

Dank! en dan had ik nog een vraag die ik niet kan vinden, ik heb nu nog redelijk wat pijn als ik slik. Bij eten doet het nog ietsje meer pijn, maar ik krijg bijna niks aan eten binnen de afgelopen dagen, dus mijn vraag is. Zit het mijn herstel in de weg als ik ga eten en ietsje meer pijn onderga in mijn keel?

Reageren
    John (moderator)

Nee hoor. Dat zal het herstel niet belemmeren. Waterijsjes en goed koud drinken verlicht de pijn. Paracetamol kan natuurlijk ook

Reageren
    Anoniem

hartelijk dank!

Reageren
    Anoniem

Ik heb trouwens toch nog een vraag, en ik raadpleeg liever u dan het internet (hoe raar dat ook klinkt) maar ik heb morgen een borrel en mijn vraag is of ik gewoon een biertje of twee kan drinken zonder dat dat mijn herstel in de weg zit?

Reageren
    John (moderator)

1 of 2 biertjes zullen ook niet meteen kwaad kunnen. Het is ieder geval koud drinken 😉
    Houd er wel rekening mee, dat alcohol iets “zwaarder” kan binnenkomen als je ziek bent geweest.

Reageren
    Anoniem

hahaha dat is zeker waar! maar in de zin van, mijn lichaam zal er slechter op reageren? of dat mijn hoofd iets sneller ”ligt” aan zal voelen?

Reageren
    John (moderator)

Dat je hoofd iets sneller licht zal voelen.

Reageren
    Anoniem

Tandor, als een hypochondrist ben je echt een gift voor mij op dit moment, dus ik heb toch nog een merkwaardig fenomeen. Ik ben dus al aardig de goede kant op aan het gaan en dus blijf ik salie-gember-kruidnagel-kaneel-groenethee-honing thee drinken maar nou wil ik ook doorgaan met het gorgelen van een zoutoplossing en chloorhexidine (mondspoeling van de apotheek) maar nou heb beide deze avond geprobeerd maar ze leveren me alleen maar pijn op, in de zin van, na het gebruik doet het slikken weer meer pijn. En dan duurt het weer een paar uur voor het weer op normaal is. Doe ik er dan wel goed aan?

Reageren
    John (moderator)

Die zoutoplossing kan nog wel maar de chloorhexidine niet. Die is veel te agressief voor een keelontsteking. Als je met iets wilt spoelen gebruik dan kamillethee.
    Heb je geen maagklachten van die thee?

Reageren
    Anoniem

Ow… bij zowel huisarts als de apotheek vertelde ik dat Ik het daarvoor ging gebruiken en ze zeiden er allebei niks op terug… dat valt me dan een beetje tegen, maar ik heb gisteravond dus nog leuk met chloorhexidine gespoeld en de pijn is nu het dubbele van wat het gister avond was :/ nee de thee brand alleen wat door de gember maar ik heb er geen klachten van (mijn moeder is meer van het homeopathie – biologisch – alles natuurlijk) en die was enthousiast van wat ik aan het brouwen was.

Reageren
    Anoniem

En ik vraag me nu dan ook nog af of de pijn wordt veroorzaakt door de bacterie, door wondjes of een geïrriteerde keel

Reageren
    John (moderator)

Je hebt een keelontsteking.
    Dus die ontsteking doet zeer. Daarnaast kan het zijn dat er kleine wondjes ontstaan. Maar dat kan ik zo natuurlijk niet beoordelen. Je zou dat zelf kunnen zien in je keel.

Reageren
    Anoniem

Het is niet rood meer, ze zijn niet meer opgezwollen voor zover ik kan zien, en er zit niks geks meer op. Ik heb alleen wel dat ik mn kaak maar een klein beetje open kan doen, anders doet het pijn bij mn kaak gewricht pijn en kan ik niet verder, alle pijn die ik nu nog heb komt overigens van mijn linker oor en nog een beetje van de linkerkant van mn keel. mn klieren zijn nog wel wat opgezet maar zitten me niet meer in de weg. Dit kan ook komen omdat ik ibuprofen heb genomen vanochtend. Zo ziet het er nu uit, maar wat ik merk is dat ik sinds gister er niet meer vooruit op ben gegaan. En dat valt me toch wel tegen ondanks wat ik allemaal doe.

Reageren
Reageer op: keelontsteking, besmettelijk na ziekte?
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Let op: je vraag en bijlagen zijn openbaar zichtbaar. Controleer daarom of afbeeldingen geen namen, gezichten, patiëntnummers of andere herkenbare persoonsgegevens bevatten. Toch iets persoonlijks gedeeld? Meld het bij de moderators.

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

Naar de huisarts gaan
5 min leestijd

Naar de huisarts: wat kost een consult en wat wordt vergoed?

4 min leestijd

Lipoedeem: de vragen die mensen het vaakst stellen

Kun je staar voorkomen?
4 min leestijd

Kun je staar voorkomen?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Let op: je vraag en bijlagen zijn openbaar zichtbaar. Controleer daarom of afbeeldingen geen namen, gezichten, patiëntnummers of andere herkenbare persoonsgegevens bevatten. Toch iets persoonlijks gedeeld? Meld het bij de moderators.

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.