- Bart16 mei 2010 om 14:27
Hallo,
Ik post hier omdat ik mij afvraag of mijn neus misschien gebroken is geweest ofzo.
Ik zag laatst foto’s van mezelf van 3 jaar geleden (ik ben nu 20) en toen had ik nog een wipneus.
Als ik nu echter in de spiegel kijk heb ik een rechte neus.Is dit normaal?
4 reactiesReagerenMike18 mei 2010 om 17:05Als je in de puberteit komt, gaat er bij mannen iets bijzonders gebeuren door het hormoon testosteron.
testosteron zorgt voor de ontwikkeling van de mannelijke primaire en secundaire geslachtskenmerken. Hierdoor kun je later een man van een vrouw onderscheiden, omdat bij de vrouw de vrouwelijke hormonen de overhand nemen.
Een van de effecten van het mannelijke hormoon is de ontwikkeling van de botstructuren in de mens, die steviger en krachtiger worden.
Hierdoor zou jouw neus veranderd kunnen zijn, en ja, dat is dan normaal.
ReagerenBart19 mei 2010 om 17:52Ik heb daar ook aan gedacht maar de puberteit heeft na je 16de toch wel het hoogtepunt bereikt?
ReagerenMicha20 mei 2010 om 18:41Botgroei maakt tijdens de puberteit een spurt en het skelet blijft groeien tot de leeftijd van circa 25 jaar.
Indien je abnormale groei van botten aan jezelf waarneemt, ga dan even naar de huisarts voor een lichamelijk onderzoek.
Je kunt ook foto’s plaatsen, misschien wordt het dan wat duidelijker wat je precies bedoelt.
ReagerenLisa31 augustus 2018 om 14:51Ik ben nu 15 en mijn neus niet groot moor een beetje naar beneden kan dit nog naar boven komen dus dunner worden?
Reageren