- Ant6 juni 2025 om 20:00
Hallo,
Ik wou graag vragen of iemand dit herkend of eventueel ook heeft.
Soms heb ik uit niets een staal achtend (staal/bloed) geur als ik in adem ik ben dan ook even een beetje verward lichtjes.
ik krijg dit 1 a 2 keer per maand uit niets en snap niet waarom? het gebeurd vaak als ik achter de computer zit maar ook HEEL soms als ik gewoon buiten loop.Bij het in ademen ruik ik dan in eens een zwaar stalig/bloed geur en ben dan ook even verward voor een seconde of 2/3.
Na het te hebben geroken voor 1x is het geur ook geheel helemaal weg.Iemand een idee wat dat kan zijn?
alvast bedankt.
Ant.
5 reactiesReagerenJohn (moderator)
6 juni 2025 om 20:28Hoe oud ben je?
Reageren
Heb je dat wanneer je door de neus inademt? Ben je verkouden of zit je neus vaak dicht? Rook je?Ant6 juni 2025 om 21:25ik ben 30 en klopt ik heb het alleen (op dat moment) als ik door mijn neus inadem, Nee ik ben zowel nooit verkouden en ook niet allergisch, roken doe ik ook niet.
ReagerenJohn (moderator)
6 juni 2025 om 21:38IK zal je vraag doorsturen naar onze huisarts. Hij zal dan hier reageren.
ReagerenAnt6 juni 2025 om 22:46Heel graag dankje wel
ReagerenPeter (huisarts)7 juni 2025 om 12:26Ik hoor graag of er veel meer mensen zijn die dit hebben..
Het is een (tijdelijk) bekend gegeven onder invloed van medicatie (bv antibiotica) gebruik. En ook na Corona is het bekend. Echter: dan houden de klachten meestal aan, en is er geen combinatie met lichte duizeligheid.
Deze combinatie kan passen bij een neurologische oorzaak. Ben je bekend (geweest) met migraine of epilepsie (als kind bv)?
Het lijkt op een “aura”: een reuk- of smaakhallucinatie, zoals dat kan voorkomen bij migraine (niet gevolgd door hoofdpijn) of een epilepsie zonder bewustzijnsverlies en zonder trekkingen/uitval (elementaire partiele epilepsie).Daarnaast kan stress ook smaakveranderingen geven.
Ook (oude) vullingen of ontstekingen in de mond kunnen klachten geven.Als je er niet toenemend last van hebt en geen andere klachten daarnaast zou ik het laten voor wat het is. Mocht je medicijnen gebruiken of gebitsproblemen hebben, dan zou ik met huisarts/ tandarts overleggen.
Reageren