Zoeken Vraag het forum

Post nasale drip, slijm in keel

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Lin

Zijn jullie ook misselijk vooral in de ochtend

Vriendin

Een goede vriendin van mij heeft ook neusdrip sinds 2 jaar, vele medicatie gehad en inmiddels resistent voor antibiotica.
    Ook haar artsen hebbën haar doorgestuurd naar een psycholoog. Ze voelt zich onbegrepen en van het kastje naar de muur.
    Ze heeft ervoor namelijk veel last van in de nacht
    Ze voelt zich onbegrepen en machteloos.
    Slapeloosheid…..
    Heeft er iemand een goudentip?
    Hartelijke groet een
    Goede vriendin

Reageren
    kraker

Al een 5-tal jaren last van post nasale drip zonder duidelijke oorzaak. Diverse kno/long/allergie artsen in verschillende ziekenhuizen bezocht zonder enige oplossing. Alle sprays en allergie tabletjes inmiddels wel geprobeerd. Iets tussen allergie, auto immuun en astma in ???
    Drip veroorzaakt hoestbuien in de nacht. Vollopen van de luchtwegen, keelontsteking en astma achtige aanvallen waarbij de luchtwegen dichtknijpen (door hoesten en irritatie), hoofdpijn. Onderhoud dosering prednison hielp wel iets maar lang niet voldoende om in de nacht te kunnen slapen.
    Jaar geleden een artikel gelezen van een Belgische professor in Leuven. Deze schreef een urticaria (warmte allergie) medicijn voor dat ook zeer effectief werkt op de slijmvliezen van de neus. Koste enige moeite het medicijn via de huisarts te krijgen (geen aantoonbare werking bewezen in NL), maar…
    Sinds ik dit gebruik heb ik mijn nachtrust weer terug(hoesten is gestopt)en overdag ook veel minder last.
    Is niet een wondermiddel dat 100% alles wegneemt, maar heeft de kwaliteit van het dagelijks leven een heel stuk prettiger gemaakt. (medicijn heet Zaditen-werkzame stof Ketotifen).

Reageren
    Lidiana

Ik las een tip hier om het met neurien proberen weg te krijgen, het geeft wel iets verlichting. Misschien het proberen waard

Reageren
    Marijke

Ik heb sinds zes weken erg veel slijm in mn keel, en zit sinds 3 weken mn re oor dicht. Ik hoest enorm waarbij er veel slijm los komt, maar niet naar buiten komt. Antibioticum gehad (hielp niet) en een sinusfoto. Geen holteontsteking. Gebruik nu de rhinohorn en een neusspray vd huisarts, maar wordt niks beter. Voor 10 jaar geleden met dezelfde klachten een kaakholtespoeling gehad, toen sprak de kno-arts over een nasale drip. Wat ik hier niet hoor, is de vreselijke moeheid die ik ervaar sinds ik deze klachten heb. Wie heeft dit ook?

Reageren
    Anne

Ik heb postnasale drip opgelopen na het stoppen met roken! Mijn slijmvliezen zouden nu overgevoelig zijn omdat er geen gifstofjes meer op zitten en nu schoon zijn! Ik ben nu bijna anderhalf jaar verder en soms wanhoop nabij! Neusdruppels werken niet,KNO arts zegt dat ik het hoesten maar moet onderdrukken en dat het wel over gaat ooit… ik drink nu veel water en dat maakt het slijm wel dunner maar soms blijft het ook gewoon vast zitten! Ik ga dan hoog in de ademhaling en word benauwd! En sNachts niet goed slapen door ratelende en plakkerige keel! Wat zou ik blij zijn met een wondermiddel!! Liters hoestdranken gedronken en jaar lang aan de noscapect maar dat verlicht maar even…
    Ik zou zo graag weer gewoon willen sporten en wandelen maar nu gewoon niet te doen. Heel vervelend en irritant dit!!

Reageren
    Sascha

Ik heb nu ook een 6 jaartal postnasale drip, de kno arts heeft mij een Dymista neuspsray gegeven, uit een allergietest bleek dat ik een katallergie heb.. Maar ik heb helemaal geen kat als huisdier en in mijn dagelijks leven raak ik ook geen kat aan. Daar kan het dus niet door komen maar wel een Dymista allergie neusspray gekregen, en deze maakt bij mij het taaie hardnekkige slijm overdag wel minder en ophoestbaarder moet ik zeggen. Helemaal weg is het niet en s’ochtends spoel ik nog elke dag mijn keel met heet water onder de douche. Soms ook smiddags en savonds, doe ik dit om het slijm uit mijn keel te krijgen. Ik merk dat het slijm er bij mij weer zit als mijn stem schor begint te klinken, en het meer moeite kost om te praten. Dit is dan het enige wat dan eigelijk bij mij werkt: Doordat ik de douchekop op de harde straal zet en de douch een tantje heter zet. En het dan tegen mijn mond te plaatsen van een afstandje en in 1 keer, goed maar ook voorzichtig inhaleer komt het water in mijn keel en krijg ik een hoestbui die alles eruit banjerd. Dit herhaal ik nog eens 3/4x met tussenstops van 2 minuten zoiets. Ligt er maar net aan hoeveel het geholpen heeft op dat moment. Ook veroorzaakt het dat het taaie slijm die verder in mijn keel zit hierdoor de rest van de dag makkelijker opgehoest kan worden, doordat mijn keel nat en dus ook het slijm nat wordt. Maar sochtends heb ik in iedergeval mijn energie na zo’n wasbeurt terug en is mijn krakende stem weg. Ik zie dan wel 10/20 kleine, soms grote stukjes bruin taai slijm op mijn douche muur zitten plakken, wanneer ik het uithoest. Klinkt een beetje vies misschien, maar anders zit ik de heledag te roggelen en krijg ik het alsnog mijn keel niet uit. Dit is het enige wat voor mij werkt vandaag de dag nogsteeds en mijn dokter zei “als je zo het slijm weg krijgt, vooral doen” dus dit doe ik al 6 jaar lang en geen bijwerkingen ervan gekregen. Wel moet ik erbij zeggen dat het s’ochtends niet werkt als je alla minuut wakker bent geworden en dan meteen gaat douchen om het te doen heb ik gemerkt. Het werkt pas als ik al een half uur tot uurtje wakker ben en dan ga douchen. Ik denk dat dit komt doordat je tijdens het slapen anders adem haalt en het slijm zo dieper in je keel glijdt, wanneer je wakker bent is je keel en luchtwegen al even bezig met het slijm naar buiten werken. Maar het slijm ophoesten/oproggelen lukt bij mij gewoon niet efficient. Maar dus eigenlijk hoe langer je wakker bent hoe effectiever het douchen werkt. Na het douchen drink ik 2 glazen water, zo maak ik het slijm dunner. Waarna het slijm nog makkelijker eruit komt. En daarna gebruik ik de Dymista neusspray voor beiden neusgaten. Savonds doe ik dit ook na het douchen de neusspray 2x per dag mag deze neusspray en ik moet echt zeggen dat dit werkt voor mij. Het is wel even wennen in het begin want je kunt best schrikken van het water in je keel, als je maar niet te grote happen water neemt! Een beetje is genoeg voor een hoestbui. Het helpt alleen niet bij de oorzaak van het probleem. Dokters en artsen weten ook niet waar ze het moeten zoeken. Ik merk dat het taai slijm bij melkproducten en zure procten zoals azijn erger wordt. En ook bij transvetten zoals gefrituurd voedsel. Heb eens een week heel gezond gegeten, weinig gegeten veel water gedronken en dagen gefast. Toen had ik er aanzienlijk minder tot geen last van. Dus dit zou ook heel goed eten geraleteerd kunnen zijn. Ik hoop in iedergeval iemand een beetje geholpen te mogen hebben! Het is een hele vervelende kwaal en echt heel lastig voor in ons sociale leven. Succes ❤️

Reageren
Reageer op: Post nasale drip, slijm in keel
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

3 min leestijd

Anticonceptie en hormonen: welke past bij jou?

4 min leestijd

Hoe groot is de kans op een zwangerschap?

4 min leestijd

Seks tijdens de zwangerschap: wat verandert er?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.