- Maxime5 december 2008 om 10:45
Sinds vier weken heb ik keelpijn. Eerst was het ook echt alleen keelpijn, maar sinds vorige week waren mijn oren ook wat dof. Omdat het zo lang duurde ben ik afgelopen maandag even naar de huisarts gestapt. Mijn lymfeklieren waren wat opgezet en er zat vocht achter mijn trommelvliezen. Omdat hij verder geen tekenen van infecties zag kreeg ik neusspray voorgeschreven. Ik ben dat toen gaan gebruiken en prompt word ik de volgende dag vreselijk verkouden. De neus is nu wel weer wat open maar ik hoest echt enorm veel en sinds gisteravond komt er steeds groen slijm mee. Is dit normaal? Moet ik het nog even afwachten? Of toch even een kuurtje vragen?
3 reactiesReagerenClair7 december 2008 om 21:35Ik heb t zelfde.Meestal betekent groen slijm dat het over gaat.
ReagerenMaarten9 december 2008 om 03:00Groen slijm wijst op een bacteriële ontsteking. Als het erg lang duurt kun je de huisarts om een antibioticum vragen maar de kans dat het net zo snel vanzelf overgaat als je verder goed gezond bent is net zo groot. Sommige huisartsen geven het wel, anderen zullen je adviseren even af te wachten.
Reageren
Het groene is “debris”, ontsekingsrommel met celresten van kapotte cellen en vieze bacteriën. Heel normaal eigenlijk bij een infectie met bacteriën en niks om je zorgen over te maken.
Duurt het naar je zin te lang, ga dan even naar de huisarts.Maarten9 december 2008 om 03:51Acute keelontsteking is een aandoening die bijna altijd spontaan herstelt binnen de week, zelfs wanneer het gaat om een bacteriële infectie. Enkel bij infecties door een bacterie hebben antibiotica een gunstig effect op de duur van de symptomen met (slechts) 1 à 2 dagen, op voorwaarde dat de behandeling binnen de twee dagen na het begin van de symptomen wordt gestart. Niks doen gaat dus bijna even snel.
Reageren