Zoeken Vraag het forum

Groen slijm ophoesten

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Maxime

Sinds vier weken heb ik keelpijn. Eerst was het ook echt alleen keelpijn, maar sinds vorige week waren mijn oren ook wat dof. Omdat het zo lang duurde ben ik afgelopen maandag even naar de huisarts gestapt. Mijn lymfeklieren waren wat opgezet en er zat vocht achter mijn trommelvliezen. Omdat hij verder geen tekenen van infecties zag kreeg ik neusspray voorgeschreven. Ik ben dat toen gaan gebruiken en prompt word ik de volgende dag vreselijk verkouden. De neus is nu wel weer wat open maar ik hoest echt enorm veel en sinds gisteravond komt er steeds groen slijm mee. Is dit normaal? Moet ik het nog even afwachten? Of toch even een kuurtje vragen?

3 reacties
    Reageren
    Clair

Ik heb t zelfde.Meestal betekent groen slijm dat het over gaat.

Reageren
    Maarten

Groen slijm wijst op een bacteriële ontsteking. Als het erg lang duurt kun je de huisarts om een antibioticum vragen maar de kans dat het net zo snel vanzelf overgaat als je verder goed gezond bent is net zo groot. Sommige huisartsen geven het wel, anderen zullen je adviseren even af te wachten.
    Het groene is “debris”, ontsekingsrommel met celresten van kapotte cellen en vieze bacteriën. Heel normaal eigenlijk bij een infectie met bacteriën en niks om je zorgen over te maken.
    Duurt het naar je zin te lang, ga dan even naar de huisarts.

Reageren
    Maarten

Acute keelontsteking is een aandoening die bijna altijd spontaan herstelt binnen de week, zelfs wanneer het gaat om een bacteriële infectie. Enkel bij infecties door een bacterie hebben antibiotica een gunstig effect op de duur van de symptomen met (slechts) 1 à 2 dagen, op voorwaarde dat de behandeling binnen de twee dagen na het begin van de symptomen wordt gestart. Niks doen gaat dus bijna even snel.

Reageren
Reageer op: Groen slijm ophoesten
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.