- Anoniemtje22 mei 2017 om 21:42
Hallo,
Sinds vijf jaar gelden heb ik klachten m.b.t. mijn keel. Vijf jaar gelden heeft er onderzoek plaatsgevonden door de KNO-arts. Eerst zei de KNO-arts dat mijn keelamandelen verwijderd moesten worden. Echter bij een later bezoek zei hij dat dit niet hoefde en werd er keelontsteking vastgesteld. Hij zei dat het vanzelf overging. Een paar maanden later ben ik bij de huisarts geweest omdat de klachten aanhielden. Echter zij zei dat het goed onderzocht was door het ziekenhuis en dat mijn klachten een psychische oorzaak hebben zoals stress.
Echter al deze vijf jaar zijn mijn klachten blijven bestaan. De klachten krijg ik zowel als ik volkomen gerelaxt ben als dat ik gestrest ben.
Mijn klachten zijn als volgt:
- het gevoel alsof je keel dichtknijpt
- Regelmatig pijn bij het slikken (alsof ik naalden slik)
- bij zowel warm, lauw, koud voedsel/drinken
- bij zowel vloeibaar, vast en zacht voedsel/drinken
- bij zowel pittig als flauw eten en drinken
- Ook bij kraanwater
- Laatst toen ik vijf minuten rende (om de trein te halen) deed mijn keel zeer bij het ademhalen eenmaal op het perron (niet dat ik een geweldige renner ben). Het duurde ongeveer 20 minuten totdat de pijn weg was.
- Ik heb het ook in minder mate tijdens yoga (60 min) en zwemmen (de borstcrawl voor 30 min)
- Het is lastig om te praten terwijl ik laatst heb van de pijn, mijn stem klinkt dan ook schor
- Ik voel druk en soms pij als ik praat.
Kleine details over mijn lichaam en vastgesteld diagnoses:
- zeer lichte vorm van PDD-NOS is vastgesteld
- Motorische storing is vastgesteld
- ik ben 1.76 m.
- Ik ben ongeveer 78 kg. (ik ben iets te zwaar)
- Het is moeilijk om af te vallen voor mij.
- Ik heb mijn amandelen nog.
- Ik ben 26 jaar en een vrouw
- Ik slik de pil
Mijn huisarts is niet van plan om verder onderzoek te laten verrichten en staat erop dat mijn klachten een psychische oorzaak hebben. Ik vraag mij af of het zin heeft om een second opinion te vragen en wat de oorzaak van mijn klachten zou kunnen zijn. Dit aangezien mijn gemoedstoestand mijn klachten niet beïnvloedt.
4 reactiesReagerenJohn (moderator)
22 mei 2017 om 23:59Ik zou je toch willen vragen om onderstaande test te doen
https://www.dokter.nl/zelftesten/hyperventilatietest/
ReagerenAnoniemtje23 mei 2017 om 17:46Er kwam een score uit van 39 wat inhoud dat er geen aanwijzingen zijn voor hyperventilatie.
Daarnaast ben ik niet in paniek als ik buiten adem ben en wacht ik rustig tot ik weer op adem ben. Ik ben altijd al snel buiten adem geweest bij het sporten (of bewegen). Dat mijn keel zeer doet en het niet meer negeerbaar is bij het ademhalen is sinds ongeveer een jaar.
Het is niet erg als het psychische oorzaak heeft.Voor mij is belangrijker dat ik weet wat de oorzaak kan zijn. Als ik weet waar het aan ligt kan ik misschien ervoor zorgen dat de klachten m.b.t. pijn bij het slikken verdwijnen.
Ik was vergeten om te vermelden dat ik niet rook (nooit gedaan) en zeer zelden alcohol drink (alleen met kerst).
ReagerenJohn (moderator)
23 mei 2017 om 18:06Goed om dat in ieder geval te kunnen uitsluiten.
Het is mogelijk, dat je door spanningen van de spieren, door je erop te focussen, dergelijke klachten zelf veroorzaakt. Maar het is ook mogelijk dat je spasmen van de slokdarm hebt. Maar at kan ik zo natuurlijk niet beoordelen. Dat zou dan verder onderzocht moeten worden.
Reagerenjantina24 juli 2017 om 14:52hoi anoniemtje,
sommige klachten die jij beschrijf daar heb ik ook al een jaar last van.
zoals pijn in keel en dat je steeds moeilijker kan praten na een poosje gepraat te hebben daar heb ik ook last van.
met vlagen zware ademhalen doordat keel en neus dicht zitten.
heb jij veel last van slijm in keel??
ik ben er 2 x voor naar de dokter geweest eerst was het luchtweginfectie(kuur voor gehad en dat hielp niet)
toen 2de keer kwam eruit dat ik een soort van koortslip in me keel heb…..geen idee of dat kan maar goed een zware kuur gehad en ook dat heb niks geholpen.
na mijn vakantie ga ik terug naar dokter mist het niet minder is geworden, want de kuur is net paar dagen gestopt.
Reageren