- FTP22 augustus 2025 om 20:25
Ik ben nogal ongerust op dit ogenblik.
Ik ben 55 jaar. Ik laat al sinds 5 jaar elk jaar mijn psa waarde bepalen en die was steeds rond de 1. Nu is die plots 3.52. Ik heb 5 maand geleden wel een fikse prostaatontsteking gehad waarbij ik antibiotica moest nemen en een week of drie geleden had ik wat bloed bij mijn sperma maar ondertussen is dit weer normaal.
Vorig jaar heb ik een prostaat onderzoek gehad en toen was alles normaal.
Kan het dat mijn psa nog wat verhoogd is door die voorgaande ontsteking en door dat bloed?
Ik heb voor de zekerheid toch binnen 2 weken een afspraak bij de uroloog gemaakt.3 reactiesReagerenFTP22 augustus 2025 om 20:44Nog vergeten te vermelden, ik heb verder geen plasproblemen of pijn.
Reageren
Peter (huisarts)
23 augustus 2025 om 15:22Na prostaatontsteking kan een PSA waarde flink verhoogd zijn. In de loop van de tijd zal die weer zakken. 3 weken is nog erg kort erop. Dus deze waarde lijkt mij vooralsnog niet verontrustend, maar vraagt wel om vervolg bloed bepaling.
Reageren
Ik neem aan dat je dit ook via je huisarts kunt regelen?FTP24 augustus 2025 om 14:09Bedankt voor je antwoord Peter.
Reageren
De huisarts heeft inderdaad aangeraden binnen 6 maand nog eens een psa bepaling te doen.