Home / Longkanker / Longkanker / bevokingsonderzoek vroege opsporing longkanker
Ik kreeg vandaag voor de 2e keer een uitnodiging voor een CT scan voor het onderzoek.
De vorige CT scan in het kader het "Europese Proefbevolkingsonderzoek Vroege Opsporing Longkanker" was 2 jaar geleden.
Bij die vorige keer (2 jaar geleden dus) was de uitkomst dat er bij mij GEEN aanwijzing voor longkanker was gevonden, en eerlijk gezegd was dat toen een hele opluchting want ik besef heel goed dat ik tot de risicogroep behoor.
Ik ben nu 4 jaar geleden gestopt met roken, maar voordat ik gestopt was, had ik wel een rookverleden van een halve eeuw.
Dat is lang, en ik ben ook kortademig.
Bij dit vervolgonderzoek merk ik dat ik het toch weer heel spannend vind wat nu de bevindingen zullen zijn. Ook al was de conclusie de vorige keer een opluchting.
Maar waarom ik ervoor had gekozen om toch mee te doen met het onderzoek, ook al zou het mogelijk slecht nieuws kunnen brengen, is omdat longkanker vaak in een veel te laat stadium wordt ontdekt. Dat het vaak al te ver is ontwikkeld als het ontdekt wordt. Als het door zo'n screening al in een beginstadium wordt ontdekt zou ik daar baat bij hebben.
Dus... in november ga ik voor de 2e keer zo'n CT scan doen.
Ik geef voor de volledigheid hieronder ook nog even een link naar de website van het onderzoek, voor degenen die meer informatie willen. Meedoen met het onderzoek is op vrijwillige basis..
https://4inthelungrun.com/nl-nl/
Ik zie dat ik een tikfout heb gemaakt in de Topictitel. "bevokingsonderzoek" moet natuurlijk "bevolkingsonderzoek" zijn.
Sorry.
Deze topic valt eigenlijk niet binnen de doelstellingen van dit forum. Meer "reclame" om mensen te vragen mee te doen..????
Hoi Peter
Het topic is niet als reclame bedoeld, ik heb er geen commercieel belang bij,
Er is ook geen commercieel belang. Het wordt in Nederland georganiseerd vanuit het Erasmus MC en het onderzoek wordt gefinancierd vanuit de Europese Unie. Ik ben er indertijd bij de huisarts achter gekomen dat deze screenings mogelijkheid bestaat.
Maar het is daarom misschien wel een tip voor mede-senioren (60+) die net als ik binnen de risicogroep vallen.
Aanvulling:
Natuurlijk vind ik het ook heel belangrijk dat dit onderzoek wordt gedaan om te onderzoeken of er door vroege screening kan worden bereikt dat er minder patiënten die longkanker krijgen, eraan zullen sterven. Dat meer patiënten erdoor op tijd behandeld kunnen worden.
Overigens is ook "Cardiologie Centra Nederland" een van de instanties die meedoen met het onderzoek. en daar ben ik ook patiënt.
Ik heb de CT scan voor mijn 2e screening anderhalve week geleden gehad, en de uitslag ervan krijgen zou 2 a 3 weken duren, dus het is nog even erg spannend voor mij of de uitslag net zo geruststellend zal zijn als dat die twee jaar geleden was. Het kan nu ook tegenvallen.
Ik wacht dus met spanning af en verwacht de uitslag vóór sinterklaasavond.
Maar ik reageer nu omdat het onderzoek waaraan ik meedoe vandaag in het nieuws is.
"Screening voor longkanker voorkomt vooral sterfgevallen bij ex- en niet-rokers" is de kop van het nieuwsartikel bij Nu.nl
Ik heb de uitslag van de screening. Op dit moment geen verdenking op longkanker vastgesteld. Huisarts is geïnformeerd over de uitslag.
Over 1 of 2 jaar krijg ik een nieuwe uitnodiging voor een volgende CT scan voor dit onderzoek.
Voorlopig weer een geruststelling dus.
Moderator: Peter (huisarts)
Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!