- Bezorgd26 maart 2026 om 09:24
Beste lezer/arts, ik ben 19 jaar oud en heb me de afgelopen tijd enorme zorgen gemaakt. Ongeveer twee weken geleden ontdekte ik plotseling een zwart, opstaand bultje bovenop een bestaande moedervlek. Deze moedervlek zit precies op mijn pols, op de plek waar de rand van mijn horloge altijd zit en schuurt (ik had daar ook wat losse velletjes). Ik raakte in paniek en was heel erg bang voor een melanoom. Echter, toen ik er zachtjes met mijn nagel over wreef om te voelen, viel het hele zwarte stukje er in één keer af. Het zwarte bultje is nu volledig weg. Mijn vragen zijn: 1. Valt een melanoom (of een ander soort huidkanker) er zomaar in zijn geheel af als je er zachtjes overheen wrijft? 2. Klinkt dit, gezien de locatie onder mijn horloge, inderdaad als een onschuldig korstje of bloedblaartje door wrijving? 3. (Ik heb een foto bijgevoegd van hoe het eruitzag vóórdat het eraf viel). Is het verstandig om de moedervlek die er nu nog zit voor de zekerheid toch fysiek door mijn huisarts te laten nakijken? Alvast heel erg bedankt voor de geruststelling en uw tijd.
1 reactieReageren
Peter (huisarts)
26 maart 2026 om 21:08Zoals ik al eerder heb gezegd: laat het eens beoordelen met een dermatoscoop.
Reageren
Het lijkt op deze foto’s een korstje..