- Bezorgde mama29 maart 2022 om 12:42
Goededag,
Anderhalve maand geleden voelde ik 2 grote knobbels bij mijn zoontje in zijn nek.. ik schrok enorm en ben naar de huisarts geweest.. ondertussen kwam ik er ook achter dmv foto’s dat die knobbels er waarschijnlijk al 2 jaar zitten (je ziet ze alleen als hij zijn nek/gezicht een bepaalde kant op houdt).
De huisarts gaf aan dat ze wel opgezet zijn maar zag er niks zorgwekkends in.. dag later mocht ik voor mijn gemoedsrust een echo laten maken en deze man gaf aan dat het reactieve klieren zijn en dat ik mijn bezorgdheid moet laten rusten.. nu heb ik sinds dat ik erachter kwam last van angsten (voor ziektes bij mijn zoontje) ik word hiervoor geholpen maar ik betrapte mezelf erop dat ik eigenlijk nooit meegekregen heb wat reactieve klieren zijn.. kunnen deze ‘slecht’ worden, klopt het dat deze altijd vergroot kunnen blijven? Moet ik ze maandelijks onderzoeken ?? Kan het een teken van die enge ziekte zijn of is dit nu door de echo uitgesloten? Ik hoop dat iemand mij kan helpen..3 reactiesReagerenJohn (moderator)
29 maart 2022 om 19:37Een reactieve klier was dus eens actief door een infectie. Actief betekend dan dar de klier betrokken was bij de bestrijding van de infectie. Als de infectie weg is, kan de klier nog lang aanwezig blijven. Maar dus niet meer direct betrokken bij een actieve infectie. Dan is ze dus reactief.
ReagerenBezorgde mama30 maart 2022 om 07:20Bedankt voor je uitleg! Die klieren kunnen er dus ook nog jaren zitten?
Kunnen ze nog kwaadaardig worden? Moet ik ergens op letten?Ik hoor het graag
ReagerenJohn (moderator)
30 maart 2022 om 16:49Ze kunnen er idd heel lang zitten en nee dat wordt niet kwaadaardig.
Reageren