Zoeken Vraag het forum

Lymfeklieren in lichaam

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Roosje

Hallo,
    In maart 2019 heb ik voor de tweede keer een flinke keelontsteking gehad. Vanaf dat moment waren 1 lymfeklier in mijn hals en 1 onder mijn kaak voelbaar. Die in mijn hals is weer kleiner geworden, af en toe wordt hij dik als ik een aft heb. Die onder mijn kaak blijft eigenlijk altijd dezelfde grootte, hij is voelbaar en beweegbaar. Een soort kleine knikker. Ik heb geen acné of ontstekingen in mijn lichaam. Soms bij warmte wordt hij dikker, in de ochtend is die vaak kleiner. Zou dit een reactieve lymfeklier kunnen zijn?

In juni 2020 heb ik een herpes infectie gehad in het genitale gebied. Ik heb toen ook blaasjes gehad op mijn amandelen. Mijn lymfeklieren in mijn liezen zijn toen aangeslagen. Die zijn nu eind november nog steeds voelbaar, is dat logisch? Ik ben vrij dun. Die mijn kaak is dus ook nog steeds aanwezig. Ze doen geen pijn.

Enig idee wat het kan zijn? Of blijven mijn lymfeklieren dik om dat de herpes infectie sluimerend aanwezig is in het zenuwstelsel?

Hoor het graag. Mvg Roos

8 reacties
    Reageren
    Roosje

Wat er ook nog even goed om bij te vermelden is dat ik ook een kleine knobbel in mijn nek heb, iets boven het begin van mijn schouder. Zou dit ook een lymfeklier kunnen zijn of is dit misschien een spierknoop? Het voelt als een soort rijstkorrel.

Reageren
    John (moderator)

Je hebt in Juni nog een herpes infectie gehad met blaasjes op je amandelen… en dan kunnen lymfeklieren wel maanden aanwezig blijven. En al helemaal als je er veel aanzit

Reageren
    Anoniem

Wat wordt er verstaan onder vergrootte lymfeklier?

Reageren
    John (moderator)

Dat is wanneer een lymfeklier een diameter heeft van 1,5 cm of meer

Reageren
    Anoniem

Bedankt, hoe kan je zelf weten of een lymfeklier groter is dan 1,5 cm? Alleen op echo kan erachter komen denk ik. Is er een manier om er zelf erachter te komen

Reageren
    John (moderator)

Dat kun je doorgaans toh voelen

Reageren
    Anoniem

Ik kan hem wel voelen inderdaad maar geen idee hoeveel cm. Ik schat tussen 1 en 1,5 cm maar zeker weet ik het niet

Reageren
    John (moderator)

Maar dat hoeft dan nog altijd geen probleem te zijn. Je kunt er mee naar de huisarts gaan als ze groter is dan 1,5 cm ( groter dan het eerste wijsvingerkootje), hard en onbeweeglijk is. Dus alle drie die dingen. Dan zou ze geïrriteerd of ontstoken kunnen zijn

Reageren
Reageer op: Lymfeklieren in lichaam
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

1 min leestijd

Wat vind jij van online een huisarts spreken?

4 min leestijd

Een soa zonder klachten: hoe herken je iets wat je niet voelt?

4 min leestijd

Soa zonder seks: kan je een soa oplopen zonder seksueel contact?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.