- Tomas5 december 2015 om 15:24
Hallo! Ik ben Tomas, 19 jaar en ben momenteel aan het backpacken in australie voor een jaar, ben hier nu al 2.5 maanden en heb het enorm naar mn zin! Nou ben ik een hypochondrist, maar heb ik er niet zo veel last van als ik ergens mee bezig ben. Nou zat ik een hele tijd op mn kamer en begon een beetje naar mn armen te kijken, ik zag dat ik al een redelijk aantal nieuwe kleine moedervlekjes had gekregen, tot ik er eentje zag van ongeveer een millimeter (cirkeltje) normale kleur, voelt er niks van, maar er zat een piep klein zwart korstje op, ik schrok me helemaal laveloos en wist niet hoe snel ik er aan moest voelen, tot hij er af was. Naja ik even opzoeken (okal weet ik dat dat geen goed idee is) ja hoor, huidkanker hier, huidkanker daar. Ik ben nu ontzettend zenuwachtig en gespannen. Nou hoop ik dit forum raad te kunnen plegen dat er iemand is die me misschien een virtuele klap kan geven of gerust te stellen. Tenzij het ernstig klinkt en ik er naar moet laten kijken. Ik heb geen geld voor een huisarts bezoekje dus daarom eerst even hier. Kan zon plekje (misschien was het een toevallig wondje door een doorn of stekel)? En nieuwe moedervlekjes na veel zonnen (vaak met zonnebrand fp50), kunnen moedervlekken soms een beetje naar binnen gaan als hele kleine kuiltjes, of juist een beetje naar buiten? Geen van allen heeft een rare kleur, of jeuken, niks geks. behalve een hele donker bruine op mn rug maar die zit er al eventjes.
Kan iemand mij alsjeblieft toespreken? Normaal doet mijn moeder dat maar die wil ik niet ongerust maken of lastig vallen met dit soort dingen.Mvg
5 reactiesReagerenJohn (moderator)
5 december 2015 om 15:45Hallo Thomas, Ik denk dat je je vooral geen zorgen moet maken over dat moedervlekje. Een korstje kan al heel snel ontstaan. Dat is verder geen enkel probleem. Pas als een moedervlek plotseling heel erg van vorm gaat veranderen, of ze echt een heel ander uiterlijk krijgt, is dat een reden om een arts op te zoeken. Moedervlekjes kun plotseling spontaan ontstaan en zijn verder ook geen probleem. Daarnaast kan het zijn dat er wat pigmentvlekjes ontstaat door de zon. Maar ook dat is verder geen probleem. Niet verder over nadenken en niet gaan googlen…..geniet van het jaar Down Under
ReagerenAnoniem5 december 2015 om 22:24Dankuwel tandor… ik kan niet beschrijven wat voor een druk u net van mn schouders heeft gehaald! Ik kan weer genieten.
ReagerenJohn (moderator)
5 december 2015 om 22:26Graag gedaan….;-)
ReagerenTomas8 december 2015 om 15:54Hallo!
Ja, sorry, ben ik weer eventjes. Ik wou nog even vragen (liever niet opzoeken) wat wel en niet normaal is, ik zet er een foto bij van mijn arm, rug en nek. 60% van die vlekjes zijn nieuw, erg klein allemaal maar sommigen hebben een klein bultje erop, sommigen hebben een klein kuiltje, bij sommigen is de huid een beetje samengetrokken, of het zijn gewoon lichte vlekjes. Ook op mn gezicht heb ik weer wat nieuwe vriendjes, mn rug, nek, borst, zelfs mn bips! mn moeder verklaart me voor gek maar is geen echte dokter! Dus dit is dan mn laatste stukje tekst, is de foto, met alles wat hierboven staat OKE! ik las namelijk op de horroravond dat wanneer je 50 of meer moedervlekken je hebt je 5x zo veel kans hebt op huidk….., nou is wat mn moeder al zei, die statistieken en verhalen niet voor iemand die pas 19 is. Dus, daarbij vraag ik hier nog een keer om hulp (aan de man die al een keer mijn hoofd gered heeft).Met heel veel vriendelijke groet!
ReagerenJohn (moderator)
8 december 2015 om 18:12Je maakt je onnodig zorgen. Ik kan aan de foto’s niets ontdekken waarvan ik denk dat je daarmee naar een dokter zou moeten gaan. Het is mogelijk dat het niet allemaal moedervlekjes zijn, maar dat er ook pigmentvlekjes bij zitten door de zon. Maar ook dat is verder geen enkel probleem.
Reageren
Maak je dus niet druk en laat je je backpack avontuur niet vergallen door een paar moedervlekjes. Verzorg je huid goed, zorg voor een crème met een hoge factor
en smeer je regelmatig in. Gebruik een goed middel tegen insectenbeten en mocht het zich voordoen: Vrij altijd veilig…….Geniet van je tijd in Australië.