Moedervlek of ouderdomswrat

Hallo, ik heb een plekje op mijn rug die ineens heel donker is (na de vakantie/in de zon gezeten) maak mij dus wat zorgen. Vaker huisarts geweest en de een zegt moedervlek en de ander ouderdomswrat. Kan de huisarts hier iets erover zeggen en of dit er gek uit ziet.

Reageren

Op de foto's lijken het typische ouderdomswratten, de zgn. "verruca seborroica". Deze kunnen onregelmatig zijn, qua oppervlak. Soms ook ruwer worden. De naam "ouderdoms-" wrat heeft te maken met het feit dat met het stijgen van de leeftijd deze vlekken meer gaan optreden, meer gaan groeien. Dat betekent niet dat je het niet kunt krijgen als je nog "jong" bent!

Waar je op moet letten is onregelmatigheid in kleuring binnen de plek. Maar het komt niet snel voor dat er een melanoom ontstaat binnen een ouderdomsplek. De niet eerder ontdekte donker gekleurde plekjes moet je daarentegen altijd meteen laten controleren!
    Maar het ontstaan daarvan heeft niet direct met een zonvakentie te maken, wel met langer bestaande UV expositie (NB: in Nieuw Zeeland , waar een ozon gat in de atmosfeer is, komen melanomen zeer freqent voor!). Ook vaak verbranden heeft een correlatie met het krijgen van huidkanker (op termijn..)

Reageren

Bedankt voor uw antwoord. Ik vermoed zelf inderdaad ook een ouderdomswrat en die kunnen toch donkerder worden?

Uw advies is dus wel om naar de huisarts te gaan?

Reageren

Hij zit er overigens al 2 jaar. Maar zag nu ineens dat die heel donker is geworden maar helemaal en niet een gedeelte. Ik ben 31 jaar.
    Dus laten controleren? Die linker foto is van juli en die ander vandaag. Zelfde plekje is het dus.

Reageren

Het klinkt allemaal niet verdacht, maar:
    Met een dermatoscoop (een soort vergrootglaskijkertje) kan je snel en makkelijk de pigmentatie beoordelen.

Reageren

Bedankt! Ik zal morgen even de huisarts bellen voor een afspraak!

Reageren

Moderator: Peter (huisarts)

Reageer op: Moedervlek of ouderdomswrat

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 2 MB

Voeg nog een bestand toe