Hallo,
Ik heb geen idee, of ik op de juiste plek ben, maar ik hoop het wel.
Mijn situatie en vraag is als volgt:
Sinds een aantal jaren heb ik last van onderhuidse ontstekingen. Ik heb ze soms in mijn rechter lies, onder mijn rechter borst maar voornamelijk in mijn nek.
Ik heb hier erg veel last van, omdat het veel pijn doet en klachten veroorzaakt zoals hoofdpijn. Ik ben ten einde raad.
Verschillende keren naar de huisarts geweest, verschillende antibiotica kuren gehad (die niet aanslaan), verschillende keren open laten snijden (dat is een tijdelijke oplossing, want het komt steeds terug), met naalden leeg laten "zuigen", kweekjes af laten nemen om te kijken of daar duidelijk uit komt (helaas niet), bloed onderzoeken laten doen, en tot slot vorig jaar een trauma opgelopen op de eerste hulp, omdat de huisarts me had door verwezen, en ik daar verre van vriendelijk en goed ben behandeld. En dit alles heeft niets geholpen, want het blijft steeds terug komen. Het vervelende is, dat de ontstekingen niet door komen, dus ze barsten niet open.
Ik heb er nu weer 1 in mijn nek, en wil daar maandag opnieuw voor naar de huisarts.
Mijn huisarts is niet echt spraakzaam, en ik krijg niet het idee dat hij weet wat het is. Ik heb hier naar gevraagd, maar dan zegt hij dat het met mn haarzakjes te maken heeft.
Om een lang verhaal kort te maken, vroeg ik me dus af of meer mensen zich in mijn verhaal herkennen? En zo ja, welke eventuele behandeling heb je ondergaan, of mogelijk nog steeds?
Ik ben ten einde raad, omdat ik niet steeds naar de huisarts toe wil. Voorkomen is beter dan genezen. Alleen heb ik geen idee wat het is, dus kan ik het moeilijk voorkomen. Ik neem al de nodige voorzorgen. Zoals goed schoonhouden, ontsmetten enz.
Heel erg bedankt voor het lezen, en eventueel reageren en adviseren.
Groetjes
Een oorzaak kan Staphylococcus aureus folliculitis zijn.
Deze vorm van folliculitis is verreweg de meest voorkomende. Ontstekingshaarden kunnen verspreid over de hele huid voorkomen, zowel zeer plaatselijk als heel uitgebreid. Vooral op plaatsen waar de huid geschoren wordt (baardstreek, oksels, schaamstreek) kan de Stapylococcus bacterie toeslaan. Meestal veroorzaakt de infectie kleine, vrij oppervlakkig gelegen pusteltjes. Maar in sommige gevallen wordt ook het diepere deel van de haarfollikel aangetast en kunnen ook abcessen ontstaan (karbunkel, negenoog). Wanneer diepere haarfollikel ontstekingen in de baardregio ontstaan wordt dat wel een ‘sycosis’ genoemd.
Mensen die regelmatig folliculitis doormaken die veroorzaakt wordt door de Staphylococ bacterie kunnen ‘drager’ van de bacterie zijn. Er kan dan een bron van bacterieen aanwezig zijn in de neus, de oren of het gebied rond de anus. Vanuit deze bronnen, waar de patient geen last van hoeft te hebben, kan de bacterie zich telkens weer over de huid verspreiden. Door huidkweken zijn deze eventuele bronnen op te sporen.
Met antibiotica is de folliculitis te genezen. In veel gevallen zijn anti-septische producten (Betadine zeep of chloorhexidine creme) al voldoende om de folliculitis te bestrijden.
Een goede hygiene is bij steeds terugkerende infecties van belang.
Tandor,
Heel erg bedankt voor je reactie.
We hebben al verschillende monsters op kweek gezet, en de huisarts heeft op de meest voorkomende bacterieen getest, en die bleken het allemaal niet te zijn. Hij gaf aan, dat het zoeken is naar een naald in de hooiberg, omdat er zoveel verschillende soorten bacterieen/gisten enz zijn.
En mijn ontstekingen zijn niet klein, en zien er ook niet zo uit zoals ik op de plaatjes heb gezien.
Bij mij begint het eerst met een lang duurdig pijnlijke plek. Maar je ziet en voelt dan nog niets. Ook geen roodheid enz. Na een aantal weken, groeit het meer naar buiten (zoals ik het noem). Zodra het naar buiten groeit dan voelt het bijvoorbeeld niet aan als een puist. Want een puist is meestal klein. Dat van mij groeit meer ovaal. Vervolgens krijg/voel/zie je dus een ovale bult. Het gekke is, dat je zou denken dat hij steeds groter wordt. En ik voel ook dat het groeit, alleen hij wordt niet groter. Alsof hij van binnen juiste verder groeit en niet van buiten. Na een tijdje beland ik dus op het punt waar ik nu ben.
Dat het vreselijk veel pijn doet als je het aanraakt, in contact komt met kleding, op je rug slapen, douchen, als de wind er langs gaat. Branden, jeuken, pijn scheuten. Ik krijg er hoofdpijn van, en soms koorts/verhoging, stijve nek.
Ik heb verschillende antibiotica's gehad, en niets helpt. De pijn en klachten gaan gewoon door ook tijdens het slikken van antibiotica. Daarna heb ik hele sterke antibiotica gehad, en het helpt niets. Ik heb ook verschillende echo's gehad van de plekken. Maar overal komt niets uit.
Vaak als de huisarts het open snijd brengt dat wel direct verlichting. Maar het is vaak van korte duur. Want een paar dagen later voel ik het dan op een andere plek opzetten, vaak in mn nek. Godzijdank zet het niet altijd door. Soms voel ik dat het komt opzetten, en dan doet het een aantal weken pijn, maar daarna zakt het weer af.
Aan goeie hygiene doe ik al.
Gebruik speciale zeep, ontsmetten met betadine- jodium , speciale alcohol waarmee ik mn nek kan schoonmaken. Enz enz.
Ohw, en ik ben trouwens een vrouw, dus ik hoef niet bang te zijn dat ik het in mn baard krijg. Weer een zorg minder 🙂
Het kan inderdaad hardnekkig zijn.
Ik denk dat je er goed aan doet om bij de huisarts een verwijzing te vragen voor de dermatoloog. Er zal toch wat intensiever gekeken moeten worden. Mogelijk is het Hidradenitis suppurativa ofwel Acne inversa.
Maak je regelmatig gebruik van een warm bubbelbad of een whirlpool?
Tandor,
Nee, daar maak ik nooit gebruik van.
Ik ga ook zeer zelden naar het zwembad, of sauna enz. Dat is niet echt mijn ding.
Maar bedankt voor het mee denken, ik stel het zeer op prijs.
Morgenochtend direct de huisarts bellen, en hopelijk dat er iets uitkomt.
Maar daar ga ik maar niet meer vanuit.
Bedankt!
Groetjes
Graag gedaan.
Als er niets uitkomt vraag dan gelijk een verwijzing naar de dermatoloog.
Laat morgen even wat weten als je contact hebt gehad met de huisarts.
Tandor,
Ik ben vanmorgen bij de huisarts geweest, en hij geeft aan dat het een Atheroomcyste is. Alleen heb ik schijnbaar de pech dat het bij mij vaak ontstoken raakt, en dus voor vervelende klachten zorgt.
De huisarts gaf aan, dat ik er niets tegen kan doen om het te voorkomen.
Omdat ik er zoveel last van heb, wordt deze open gesneden.
Echter zit hij vandaag helemaal vol, en de behandelkamer ook (Mijn huisarts zit in een gezonheidscentrum met meerdere huisartsen onder 1 dak, en ze delen de behandel kamer). En aankomende donderdag zijn ze gesloten en vrijdag is hij vrij.
Maar gelukkig mag ik toch nog vandaag langskomen aan het einde van de dag, als het spreekuur is afgelopen. Want dan wordt er ook geen gebruik meer gemaakt van de behandelkamer.
Aan de ene kant ben ik erg blij, dat ik dus aan het einde van de middag van de pijn af ben, maar aan de andere kant baal ik ook een beetje. Juist omdat ik weet dat dit een tijdelijke oplossing is, en dat het weer terug komt. De dokter gaf aan, dat in sommige gevallen ervoor wordt gekozen om de cyste inclusief cystewand te verwijderen , en dat het dan niet terug komt op die plek. Maar de dokter gaf aan, dat dat bij mij wel eens onbegonnen werk kan zijn, omdat het bij mij steeds op verschillende plekken terug komt in de nek. Dus je verwijderd de 1 en het komt terug op een andere plek.
Maar goed, excuus voor het lange verhaal, je vroeg alleen om een korte update.
Bedankt!
Goed dat je vandaag dan weer vanaf komt maar heel vervelend dat het echt verholpen kan worden.
Bedankt voor de update.
De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies
Hoi, Interessant om dit te lezen want ik zit al twee jaar met hetzelfde probleem in mijn nek. Ik vraag me af of je er nu inmiddels vanaf bent en wat uiteindelijk heeft geholpen? Alvast bedankt
Hallo
Hier vrijwel hetzelfde.. ondragelijke pijn en heel veel dokters/ziekenhuizen verder nog geen steek opgeschoten.
Een kuur aan rocutane (zoiets) helpt ook niet.
Is er iemand al wat wijzer wat het kan zijn?
Groetjes
Het zou ook demotexmijt kunnen zijn die in de huid zit, eitjes legt, die weer uitkomen wat zwelling geeft. Of allergie voor melkprodukten, graansoorten, chicola, noten. Je kan ook ph zuurtegraad v je bloed/huid laten meten misschien is die te hoog waardoor ontstekingen kunnen ontstaan (door meer vatbaar te zijn voor bacterien en schimmels). Door voeding aan te passen kan je ph aanpassen. Meting laten doen bij orthomoluculair arts.
Heb zelf dergelijke klachten en het klinkt als Hidradenditis. Een vervelende huidaandoening die vaak terugkerend is. Komt vaker voor bij vrouwen, voornamelijk in lies oksel en nek. Pijnlijke bulten die vaak op dezelfde plek terugkeren, zijn geen steenpuisten of athroomcysten en worden waarschijnlijk veroorzaakt door hormonen. Stoppen met roken, anticonceptiepil en gezonde voeding kunnen klachten verminderen. Huisartsen kunnen bij veel pijn antibiotica voorschijven en de bult eventueel openmaken om de druk eraf te halen. Veel mensen met deze aandoening voelen zich er onzeker en somber door. Het begint vaak in de puberteit en kan tot wel 20 jaar steeds terugkerend aanwezig zijn. Sinds ik de Mirena spiraal heb zijn bij mij de klachten duidelijk minder, ik rook niet en was mijn huid met zeep en water en droog goed af. Ondanks al deze voorzorgsmaatregelen helaas heel soms toch een ontvlamming in mijn nek van zo'n pijnlijke plek, ik maak de plek dan zelf tegen alle adviezen in open, was met zeep en droog de plek uit. Het ziet er niet fraai uit, waardoor ik me onzeker voel maar dan is de druk eraf en klachten verminderen waardoor mijn huid daarna sneller kan herstellen. En dan is hopen dat het wegblijft.