- Sadi726 augustus 2010 om 11:33
Sinds twee weken ga ik om de paar dagen een eindje fietsen. De eerste keer ~30 km, nu elke keer ~18 km. De eerste en tweede keer had ik nergens last van, hoewel mijn voorbereiding flut was (niet gelet op eten en drinken). Vanaf de derde keer krijg ik binnen de eerste kilometer verschrikkelijke hoofdpijn, erger dan ik ooit heb gehad. Het maakt niet uit of ik me dan al inspan of niet, ook als ik gewoon ~15 km/h rij gebeurt het. Het maakt niet uit of ik op mijn stuur lig, ‘gewoon’ zit, of met mijn handen van het stuur kaarsrecht zit, het gebeurt altijd. Het maakt ook niet uit of ik vantevoren veel drink of weinig drink..
Ik heb nog nooit last gehad van migraine of iets dergelijks, ik ben m’n hele leven kerngezond geweest. Ik heb alleen heel lichte hooikoorts, maar dat kan je oorzaak ook niet zijn bij dit weer.
Heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?3 reactiesReagerenAnoniem26 augustus 2010 om 20:16Als ik u goed begrijp, bent u na lange tijd inactief te zijn geweest ineens erg sportief geworden door flink te gaan fietsen.
Op zich is dat niet verkeerd, alleen de mate van inspanning zou in uw geval te belastend geweest kunnen zijn voor uw huidige conditie.
Ik zou wel eens willen weten wat uw bloeddruk is en wat een hartslagmeter aangeeft als u op de fiets zit. Wordt u bij het opnieuw opbouwen van uw conditie begeleid door een professionele medicus of sportleraar? Bent u bekend bij de huisarts met hypertensie (hoge bloeddruk)?
ReagerenSadi726 augustus 2010 om 21:32Het klopt inderdaad dat ik na een tijd helemaal niet te hebben gesport (ik doe wel fysiek werk) vrij intens ben gaan sporten. Zou dit de oorzaak kunnen zijn?
Reageren
En nee, ik heb nooit ergens last van gehad in deze trant.
Is het advies dan om langzamer te gaan opbouwen?Anoniem27 augustus 2010 om 20:36Ja, als je een slechte conditie hebt, kun je niet anders dan eerst je conditie op een acceptabel niveau brengen omdat je anders heel snel blessures zult krijgen waardoor je helemaal niets kunt doen. Voer de belasting langzaam op en gebruik de middelen die je hiervoor tegenwoordig tot je beschikking hebt zoals een horloge dat de hartslag bijhoudt.
Reageren