Zoeken Vraag het forum

Hoofdpijn bij fietsen

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Sadi7

Sinds twee weken ga ik om de paar dagen een eindje fietsen. De eerste keer ~30 km, nu elke keer ~18 km. De eerste en tweede keer had ik nergens last van, hoewel mijn voorbereiding flut was (niet gelet op eten en drinken). Vanaf de derde keer krijg ik binnen de eerste kilometer verschrikkelijke hoofdpijn, erger dan ik ooit heb gehad. Het maakt niet uit of ik me dan al inspan of niet, ook als ik gewoon ~15 km/h rij gebeurt het. Het maakt niet uit of ik op mijn stuur lig, ‘gewoon’ zit, of met mijn handen van het stuur kaarsrecht zit, het gebeurt altijd. Het maakt ook niet uit of ik vantevoren veel drink of weinig drink..
    Ik heb nog nooit last gehad van migraine of iets dergelijks, ik ben m’n hele leven kerngezond geweest. Ik heb alleen heel lichte hooikoorts, maar dat kan je oorzaak ook niet zijn bij dit weer.
    Heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?

3 reacties
    Reageren
    Anoniem

Als ik u goed begrijp, bent u na lange tijd inactief te zijn geweest ineens erg sportief geworden door flink te gaan fietsen.

Op zich is dat niet verkeerd, alleen de mate van inspanning zou in uw geval te belastend geweest kunnen zijn voor uw huidige conditie.

Ik zou wel eens willen weten wat uw bloeddruk is en wat een hartslagmeter aangeeft als u op de fiets zit. Wordt u bij het opnieuw opbouwen van uw conditie begeleid door een professionele medicus of sportleraar? Bent u bekend bij de huisarts met hypertensie (hoge bloeddruk)?

Reageren
    Sadi7

Het klopt inderdaad dat ik na een tijd helemaal niet te hebben gesport (ik doe wel fysiek werk) vrij intens ben gaan sporten. Zou dit de oorzaak kunnen zijn?
    En nee, ik heb nooit ergens last van gehad in deze trant.
    Is het advies dan om langzamer te gaan opbouwen?

Reageren
    Anoniem

Ja, als je een slechte conditie hebt, kun je niet anders dan eerst je conditie op een acceptabel niveau brengen omdat je anders heel snel blessures zult krijgen waardoor je helemaal niets kunt doen. Voer de belasting langzaam op en gebruik de middelen die je hiervoor tegenwoordig tot je beschikking hebt zoals een horloge dat de hartslag bijhoudt.

Reageren
Reageer op: Hoofdpijn bij fietsen
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.