Zoeken Vraag het forum

Spiertrillingen

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Nicolet

Ik heb nu al ruim 2 maanden last van trillingen in mijn hele lichaam. Het begon met mijn handen maar al snel verspreidde het zich door mijn hele lichaam en gaat het de hele dag door. Ik heb al een heleboel onderzoeken gehad, zo’n beetje alles wat je kan bedenken, behalve van mijn hoofd, maar er kwam niks uit. De neurologen stonden voor een raadsel en hebben me naar huis gestuurd met ‘het moet vanzelf slijten’. Maar het wordt nu allemaal maar erger. Een paar weken geleden kreeg ik last van het spontaan uitvallen van mijn linkeronderarm. Heb meteen de huisartsenpost gebeld en moest even langs komen. Daar namen ze me met een korrelzout. ‘Ja mevrouw, het zal wel met uw geestelijke toestand te maken hebben, u kunt overwegen naar een psycholoog te gaan’. Ik heb totaal geen stress en ik ben voor mijn gevoel ook totaal niet depressief, alles gaat goed met me. Ik heb echt het gevoel dat ze me niet serieus nemen terwijl ik toch écht voel dat er wat aan de hand is. De laatste tijd vergeet ik ook álles. Ik word steeds vergeetachtiger.
    Ik weet gewoon even niet meer zo goed wat ik moet doen, terug gaan naar het ziekenhuis en het risico lopen dat ze me echt niet serieus nemen of hier gewoon mee wachten?

Alvast bedankt!

23 reacties
    Reageren
    brenda A

je weet zelf het beste hoe je je voelt.
    als jij denkt dat het niet klopt, dan klopt het niet.
    stress doet rare dingen met een mens trillingen, vergeetachtigheid, dat kan allemaal best.
    maar uitval linkerarm? ik weet het niet, ik zou om MRI hoofd vragen, dan weet je het zeker, als ze dan niets vinden kun je altijd nog naar een psycholoog gaan, maar eerst alle andere lichamelijke dingen uitsluiten.
    Ga dus eerst maar terug naar de huisarts en lukt het niet die doorverwijzing, dan zou je het altijd nog zelf kunnen regelen bij zo’n firma die altijd reclame maakt en daar een complete bodyscan kunnen aanvragen( namen mag ik niet noemen).
    sterkte, Brenda

Reageren
    Anoniem

Vergeetachtigheid en andere neurologische uitvalsverschijnselen kunnen eenvoudig met tests worden onderzocht. De noodzaak van een MRI wordt niet door de behandelend artsen omschreven dus waarop Brenda dit advies baseert is mij onduidelijk.
    Ik begrijp ook niet goed waarom u herhaald advies van verschillende artsen die u allemaal hebben onderzocht naast u neerlegt en geen gebruik maakt van de mogelijkheid van uw klachten af te komen door eenvoudig eens naar een psycholoog te gaan.
    Op deze wijze onthoudt u uzelf een toekomst zonder de klachten die u beschrijft.
    Stress, spanning, psychotrauma werkt vaak onbewust. Dus het is heel goed mogelijk dat u dit aan uzelf niet merkt maar er wel de uiterlijke symptomen van vertoond die dus door verschillende artsen zijn bevestigd.
    U bent dus niet gek, maar u doet u zelf wel tekort door niet in te gaan op de zeer goed bedoelde adviezen van deze dokters.

Reageren
    Nicolet

Maar waarom zou ik met iemand gaan praten als alles goed met me gaat. Ik heb geen problemen thuis, op mn werk of school. Ik ben nooit gepest ofzo vroeger en ik kom ook niet uit een probleem gezin. Het kwam gewoon opzetten van de ene op de andere dag en het wordt alleen maar erger. Sporten is ook een ramp omdat bij de minste geringste inspanning mn spieren zo strak staan dat ze ontzettend beginnen te trillen zodat ik vrijwel meteen al weer kan stoppen. Ik word er echt radeloos van.

Reageren
    Sanne

Als je zo stellig bent, dan is dit inderdaad vreemd, en kom je waarschijnlijk op het terrein van zeldzamer aandoeningen. Maar er wordt toch verder aanvullend onderzoek gedaan? En naar een psycholoog gaan, daar is nooit iemand slechter van geworden. Het is geen kerk waar je in moet geloven, het is kijken naar blinde hoeken in je ziel. Wie weet levert het de oplossing voor jouw probleem, dat denken tenminste al die artsen…

Reageren
    Nicolet

Nouja, het was niet mijn behandelend neuroloog die me even vertelde om langs te gaan bij een psycholoog. Het was die dienstdoende huisarts op het moment dat ik mn arm niet meer kon voelen. Ik hoef niet meer terug te komen van mn neuroloog omdat ie niks van vinden en hij hoopt dat het slijt, maar hij zei wel dat als ik last kreeg van krachtvermindering of uitvalverschijnselen ik moest bellen. Dat deed ik dus op dat moment en dan krijg je dat te horen.

Reageren
    Sanne

Ik denk dat er sprake is van een misverstand. Klaarblijkelijk is de vervangende huisarts niet op de hoogte van deze afspraak, en u had direct de neuroloog kunnen bellen. Bel dus gewoon morgen met de neuroloog…

Reageren
    Adri

Hallo Nicolet,

Hoe is het nu met je? Ben je nog verder gekomen?

Mijn man en ik hebben dezelfde klachten als jij beschrijft in je berichtje. Wij hebben al van alles gedaan om er vanaf te komen, zoals ons waterbed weggedaan en de digitale wekkers naast ons bed. Maar het is alleen nog maar erger geworden.
    Ben benieuwd naar je reactie.

Reageren
    Anoniem

Opvallend dat u beiden hier last van heeft, tegelijkertijd en met dezelfde symptomen. Kunt u uw klachten duidelijk omschrijven?

Reageren
    Adri

Onze klachten zitten vooral in ons lijf en minder in onze ledematen. Het lijkt op hartkloppingen en alsof er stroom door je lichaam gaat.Ook lijkt het alsof je heel zenuwachtig bent, terwijl dat niet zo is. Ik sta af en toe te bibberen op m’n benen.
    Bij mijn man zijn er ook aan de buitenkant van het lichaam trillingen te zien,maar vooral korte trillingen in het lichaam zelf.

Reageren
    Anoniem

[i]Het benigne fasciculatiesyndroom (BFS) is een neurologische stoornis met als belangrijkste kenmerk fasciculaties (spiertrekkingen) in de ledematen. De fasciculaties kunnen zich overal in het lichaam voordoen, maar de armen, benen en voeten zijn de voornamelijkste plekken waar de fasciculaties plaatsvinden. Zodra de ledemaat waar de fasciculaties zich plaatsvinden bewogen wordt, stoppen de fasciculaties vrijwel meteen, maar beginnen weer zodra de spieren worden ontspannen.[/i]

Lees verder op: http://nl.wikipedia.org/wiki/Benigne_fasciculatiesyndroom

Reageren
    ikke

Deze klachten zijn bij mij ook allemaal aanwezig. In eerste instantie werd het afgedaan dat het tussen mijn oren zat. En dat ik maar met een psycholoog moest gaan praten. Een kennis van mijn moeder die psychiater is zei dat ik hier niet mee accoord moest gaan, en dat er een goed onderzoek moest komen. Mijn b12 en vit. D (en vele andere dingen)zijn toen getest. Mijn klachten bleken hiervan afkomstig te zijn.
    Sterkte.

Reageren
    Meness

Ook ik heb vreemde trillingen.
    Vitamine D is te laag, daar werk ik aan en het is beter.
    Ook doet het me heel erg denken aan de tijd dat ik Hypoglucemie had. Te weinig suiker dus. Maar dat is amper aan te tonen met een bloed testje. Regelmatiger eten helpt.
    Maar ik ga ook maar eens naar een haptonoom omdat ik wel een schok heb gehad, doordat iemand achterop mijn auto knalde terwijl ik stil stond.
    Ik voel me verder ook goed, maar ik weet gewoon dat spieren een geheugen hebben. Daar wil ik dus meer ontspanning in…
    Hoop dat je er wat aan hebt.
    Hoop ook dat het bij mij gaat helpen, want het is eigenlijk best eng omiets irritants te hebben waar je niks aan lijkt te kunnen doen….

Reageren
    Caroline

Ben eigenlijk benieuwd hoe het mer deze mensen nu gaat.
    Ik weet dat in elk geval een vitamnine B12 tekort en schildklier ziekte de ooraak kunnen zijn.

Reageren
    M.

Sluit chronische hyperventilatie niet uit.
    Je zopu kunnen zeggen, met mijn ademhaling is alles prima in orde maar chronische hyperventilatie is een verkeerde vorm van ademhalen, die eigen is geworden, en door de persoon in kwestie nauwelijks opgemerkt hoeft te worden.
    Door een verstoorde zuurstofgehalte in de hersenen (ik weet het ook niet precies hoe dat uit te leggen) kunnen verschillende functies, waaronder als belangrijkste het zenuwstelsel, volledig verstoord raken.
    Ze noemen hyperventilatie ook wel de ziekte met 1000 symptomen. Je kunt een breed scala aan symptomen krijgen die het gevolg zijn van een verstoord zenuwstelsel.

Hartkloppingen, zweven, zweten, hoofdpijn, spierpijn, verlammingsgevoel, duizelingen, SPIERTRILLINGEN, kleuren zien, wazig zien, noem het zo gek maar op.

Aanrader, ga behalve onder allerlei scans eens voor de aardigheid naar een ademhalingstherapeut, zeg niet bijvoorbaat, dat heb ik niet maar geef het een kans.
    De oplossing ligt vaak veel simpeler dan je denkt en is minder ingrijpend. Voorbarig conclusies trekken en denken dat je eventueel allerlei ernstige aandoeningen zou kunnen hebben, veroorzaakt alleen maar meer onrust.

Sterkte

Reageren
Reageer op: Spiertrillingen
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

3 min leestijd

Anticonceptie en hormonen: welke past bij jou?

4 min leestijd

Hoe groot is de kans op een zwangerschap?

4 min leestijd

Seks tijdens de zwangerschap: wat verandert er?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.