Hallo,
Ik heb al heel lang verschillende klachten zoals tintelingen en verdoofde gevoelens maar nog veel meer.Nou adviseerde mensen via het B12 forum om mn b12 te testen en oa ook B6.De uitslag van 2 maanden terug was
vitamine B12 399 pmol B1 168 nmol/L
vitamine B6 260 nmol/L
foliumzuur 34 nmol
25-OH vitamine D 66 nmol/L
Vrij normale waarden zou je zeggen
Ik gebruik eigenlijk al een paar jaar multivitaminen,vit c,mag/cal en soms een b complex
Bij deze meting hierboven had ik al 2 maanden geen B complex geslikt
Toch werd mij gewezen dat mijn klachten erg leken op een B12 tekort (?) en dat ik als proef eens B12 zou moeten gaan gebruiken en kijken of het helpt.De dokter ging hiermee akkoord omdat ik al 8 jaar onverklaarbaar ziek ben en alle dokters al eens heb gezien.Voor alle duidelijkheid mn ziekte lijkt kwa symptomen erg op bijv lyme.Ook werd me geadviseerd om een B complex bij te slikken.En verder om vitamine d bij te gaan slikken en een andere multi.
Nou wist ik dat ik al een hoge b6 had dus ging voor een b complex van 200% van het kruidvat en een multi van 100% ook van het kruidvat.Daar zit samen 7 mg vitamine B6 in dus niet zo veel zou je zeggen.Nu ben ik de laatste 2 maanden steeds meer last gaan krijgen van tintelingen en andere klachten.Dus alles nog eens laten prikken en vandaag de uitslag gekregen.Kijk maar even mee
Vitamine B12 > 1476 * pmol/L 140 - 600
foliumzuur (B11) > 45 * nmol/L 5.1 - 31
vitamine B1 167 * nmol/L 75 - 150
vitamine B6 > 1000 * nmol/l 40 - 150
Die met dat > tekentje betekend dus dat de metingen in het lab niet verder gingen maar de waardes zijn dus nog hoger ??!!
De vitamine d waarde was nog niet binnen overgens
Mijn vraag is hoe kan het zijn dat in 2 maanden mn waardes zo enorm stijgen en dan bedoel ik met name die B6.Van de B12 kan ik begrijpen omdat ik daar injecties van heb gehad.Ik vind 7 mg b6 per dag niet extreem hoog als ik zie wat andere mensen slikken in hun b complex.
Heeft iemand een idee hoe dit kan ??
En hoe kom ik er zo snel mogelijk weer vanaf ?
Behalve het stoppen met de supplementen uiteraard
Alvast bedankt
ok bedankt ..ben inmiddels gestopt de multi en het b complex te nemen.Nu binnenkort weer prikken en kijken hoe het ervoor staat
ja, dat lijkt mij logisch. Dit lijkt een typisch geval van hypervitaminose, een overmaat aan vitamine...
vitamine b 12 speelt n belangrijke rol voor de aanmaak van rode bloedcellen.
wanneer een mens onvoldoende rust neemt en constant zn grenzen voorbij gaat komt de aanmaak van rode bloedcellen onder druk te staan. immers wanneer persoon actief is word er geen nieuw bloed aangemaakt, de activiteit belet de zachtheid en ontspannenheid die nodig is voor deze aanmaak.
als vanzelf komt er eerst ziekte, zwakte als reactie op deze onwetendheid en onbalans.
zaak is om stil te staan en bewuster te leven met balans als leidraad- tussen actie en ontspannenheid, de ingevingen die dan volgen leiden u naar levenskracht en creatie...omdat dan gezond bloed word aangemaakt.
een fijne tijd toegewenst
Ook ik heb onverklaarbaar veel te hoog B6 voor medici. Van te hoog B6 kreeg ik polineuropathie,tintelingen en meer.Kwam er pas achter bij verklaring van J.Wright,dat bij te laag maagzuur,wat ik heb, bacterien in de maag te veel B6 produceren.Ben betaine hcl gaan slikken om maagzuur hoger te krijgen en hoop dat die neuropatie eens zal verdwijnen.