Zoeken Vraag het forum

Ijzer tekort

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Anoniem

Hallo,

Sinds vorig jaar heb ik ontdekt dat mijn zoontje een aantal tekorten heeft.
    Zijn H.B waarden was 6.5 en zijn ijzerwaarden 6.1
    Hij heeft hiervoor een kuur van de huisarts gekregen, maar dat was meer omdat ik daarom vroeg.De huisarts vond het wel meevallen.
    Nu krijg ik net de nieuwe waarden door en die zijn H.B 6.6 en ijzer 2.8 verder geen reactie van de huisarts. Ik kan dus weer vragen om een kuur.
    Ik vraag me af of het niet ondernemen van actie op deze waarden normaal zijn?

Een bezorgde moeder

6 reacties
    Reageren
    John (moderator)

De waarden zijn in ieder geval te laag. Het zou goede zijn om eens te onderzoeken waarom dat zo is. Hou oud is je zoon? Hoe is met zijn eetgewoontes?

Reageren
    Anoniem

Gelijk door verwijzing vragen naar een internist als de huisarts zulk gedrag toont.

Reageren
    Anoniem

Hallo,

Mijn zoontje is 6 jaar.Hij eet goed.We eten geen vlees, maar vier keer per week eieren,hij krijgt zalm, noten van alles waar ijzer in zit.Ook geef ik hem regelmatig Floradixdrank met ijzer. We zijn in augustus bij een kinderarts geweest, maar die zag niets bijzonders aan hem en zij zien geen noodzaak om verder onderzoek te doen.
    Een mlk arts zag de huisarts niet zitten, want hij denkt dat er toch niets uitkomt.

Reageren
    John (moderator)

Jullie eten vegetarisch als ik het goed begrijp. IJzertekorten komen bij vegetariërs wel vaker voor. Dat kan worden veroorzaakt omdat er te veel niet-heemijzer via voeding binnenkomt. De opname daarvan door het lichaam is moeilijker dan bij heem-ijzer.
    IJzer uit vlees en vis, ofwel heem-ijzer wordt beter opgenomen door je lichaam dan ijzer uit plantaardige producten zoals groente en noten bijvoorbeeld.
    Wat extra vitamine C kan de opname van ijzer verbeteren.

Ik zou je willen adviseren om een week lang de [url=https://mijn.voedingscentrum.nl/nl/eetmeter/]eetmeter[/url] van het voedingscentrum te gebruiken om te kijken of er in de voeding voldoende ijzer wordt aangeboden.

Reageren
    Anoniem

Bedankt voor het duursturen van de informatie over de eetmeter.
    Hier ga ik mee aan de slag.
    Wij zijn overigens niet helemaal vegetarisch, want we eten wel vis.
    Voornamelijk zalm. Een aantal vegetariërs om ons heen eet helemaal geen vis, maar
    hebben totaal geen last van een tekort aan ijzer.
    Hun voedingspatroon wijkt verder niet veel af, van dat van ons.

Reageren
    John (moderator)

Dat is mogelijk. Er zijn wat de opname van ijzer betreft wel wat verschillen van persoon tot persoon mogelijk

Reageren
Reageer op: Ijzer tekort
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

Haartransplantatie bij stress en haaruitval
5 min leestijd

Stress en haaruitval: hoe zit dat precies?

3 min leestijd

Symptomen van zwangerschap: dit zijn de eerste signalen

4 min leestijd

Baarmoederontsteking: hoe krijg je het en welke symptomen zijn er?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.