- Anoniem21 augustus 2014 om 09:07
Hallo
Ik heb een paar dagen geleden mijn bloed laten trekken bij de dokter. Nu heb ik de uitslag binnen en ik heb bloedplaatjes tekort. Ze wouw eerst niet zeggen aan wat dit zou kunnen liggen nu hebben we nog eens gebeld en zegt ze dat het zou liggen aan mijn ondergewicht. Maar elk kwaaltje dat ik heb komt volgens haar door ondergewicht.maar als je het opzoekt heeft vermindering van bloedplaatjes niets te maken met ondergewicht.
Kan iemand mij helpen?
12 reactiesReagerenJohn (moderator)
21 augustus 2014 om 09:35Ondergewicht kan wel degelijk te maken hebben met een tekort aan bloedplaatjes. En kan ook vele kwalen opleveren.
Reageren
Dat hangt er maar vanaf waardoor het ondergewicht wordt veroorzaakt.
Wat is bij jou de reden van je ondergewicht?
Hoe oud ben je, hoe groot ben je en wat weeg je?Anoniem21 augustus 2014 om 12:06Ik heb dit vroeger toen ik klein was nog eens gehad.
Reageren
Ik ben 19
1m72 en weeg 48 kilo.
Maar ik zie er totaal niet mager uit en verder voel ik me ook goed.John (moderator)
21 augustus 2014 om 16:31Maar je hebt toch ruim 7 kg ondergewicht. Dat is veel.
Dat kan toch echt de oorzaak zijn van een verminderd aantal bloedplaatjes.
Ben je bewust met je gewicht bezig? Heb je een eetstoornis?Je schrijft dat je verder goed voelt, maar ik neem aan dat er een reden was waarom je bloed hebt laten prikken.
ReagerenAnoniem22 augustus 2014 om 06:51Ik heb geen eetstoornis
Reageren
Oke ik geef toe. Ik kwam van 72 kilo. Ik voelde me daar niet goed bij dus stopte gewoon met snoepen en ging gezonder eten. Ik zakte naar 60 kilo. En dit vond ik oke. Maar mijn gewicht bleef maar zakken zonder dat ik er ietd voor deed. De reden van bloed trekken was gewoon jaarlijks onderzoek.
Ik heb vaak pijnlijke steken links onder pijn ribben. Vooral na ik iets gegeten heb.John (moderator)
22 augustus 2014 om 09:06Ik weet natuurlijk niet hoe je eetpatroon er nu uitziet, maar het zou kunnen dat je onbewust iets bent doorgeschoten met “gezonder” te gaan eten. De vraag is of het wel zo gezond was als jij dacht. Heb je enig idee hoeveel Kcal je per dag binnen krijgt? Wat eet je zoal op een dag?
Reageren
Er gaat in ieder geval iets fout. Ik zou je adviseren om aan je huisarts een verwijzing te vragen voor de MDL arts.Anoniem22 augustus 2014 om 11:31Calorieën inname is wel goed.
Reageren
2 stuks fruit.
Yougurt met muesli
3a4 boterhamen.
Handje met nootjes.
Tussendoortje
Avondmaaltijd
En en een dessert.
Als ik thuis ben eet ik heel de dag Door.
Wat voor arts is dat?John (moderator)
22 augustus 2014 om 13:05Een MDL arts is een internist. De Maag/Darm/Lever arts.
Reageren
Er zal toch onderzocht moeten worden waarom je ondergewicht hebt en waarom je dan te weinig bloedplaatjes hebt.
Ik heb overigens toch het idee dat je calorie inname te laag is. Je caloriebehoefte ligt boven 2000 Kcal. Afhankelijk van je activiteiten zou dat ca. 2200 Kcal zijn.
Gebruik eens een week de [url=https://mijn.voedingscentrum.nl/nl/eetmeter/]eetmeter[/url] van het voedingscentrum. Daarmee krijg je een goed inzicht over je voeding.Anoniem23 augustus 2014 om 09:56Soms kan ik me ook ineens zo slap voelen. Zo plots geen energie en dat moet ik zorgen dat ik niet flauw val. Zelfs al heb ik daarvoor pas gegeten hev ik dat. En af en toe ineens een paar steken in mijn borst.
Reageren
De dokter neemt mij hier niet serieus in.
Soms ook als ik gewoon wandel krijg ik steken links in mijn onderbuik net boven de schaamstreek en dan kan ik het gewoon uitgillen van de pijn. Terwijl ik totaal niet kleinzerig ben.John (moderator)
23 augustus 2014 om 10:20Je zult het waarschijnlijk niet fijn vinden, maar ook ik denk dat je ondergewicht heel veel zo niet alles met je klachten te maken heeft. Je zult waarschijnlijk ook problemen hebben met je menstruatie of die in ieder geval gaan krijgen. Je zult iets aan je ondergewicht moeten gaan doen.
ReagerenAnoniem23 augustus 2014 om 10:41Ik heb inderdaad al 7 maand mijn menstruatie niet meer gehad maar dat was altijd al heel onregelmatig.en heb ook een te lage bloeddruk al een hele tijd. Ik weet niet of mij klachten daar iets mee te maken hebben. Hoe komt dat dan.
ReagerenJohn (moderator)
23 augustus 2014 om 12:08Gezien je leeftijd en lengte zou een ideaal gewicht voor jou tussen 60 en 63 kg liggen. Door je ondergewicht functioneert je lichaam gewoon niet meer goed omdat het te weinig bouw- en brandstoffen krijgt. Waarschijnlijk drink je ook nog te weinig.
De lage bloeddruk, het uitblijven van je menstruatie, je onderbuikklachten, je steken in de borst en het tekort aan bloedplaatjes dat ook nog voor problemen gaat zorgen zijn een gevolg van je ondergewicht. Ook de pijn onder je ribben als je iets gegeten hebt is verklaarbaar. Je maag protesteert ook. Die kan namelijk ook niet naar behoren functioneren. Je krijgt in feite dezelfde klachten als iemand die anorexia heeft. Spierpijn, vermoeidheid zullen allemaal nog aan bod komen als je er niets aan gaat doen.
Je ontwijkt ook steevast mijn opmerkingen over je eetgewoontes. Ik denk dat je echt een eetprobleem hebt. Je zult daar wat aan moeten doen. Je vindt jezelf ook niet mager, maar neem van mij aan dat je dat dus wel bent.
Wees nou eens heel eerlijk, vooral tegen jezelf. Ben je in werkelijkheid niet bang om weer dik te worden?Ga voor een week de eetmeter gebruiken en kijk dan zelf wat er met je voeding aan de hand is.
ReagerenAnoniem23 augustus 2014 om 20:05Sorry, ik ben het met Tandor eens. Ik heb een tijdje een eetprobleem gehad en had toen de klachten die jij nu hebt. Het kostte een hele tijd gezond eten voor het allemaal over ging. Ik voel me nu veel beter, veel energieker, kan weer volop sporten en goed presteren op mijn werk. Ik realiseer me nu dat ik toen constant honger had maar dat voelde ik niet eens meer. En ik had niet eens zoveel ondergewicht als jij….. tijd om hier iets serieus aan te pakken!
Reageren