- Mina14 april 2026 om 22:08
Ik heb soms een bloedruk van 68/48 en ik voel dan heel heel zwak, alsof ik flauw ga vallen en soms met moeite bij bewustzijn blijf. Dit komt letterlijk uit het niets en kan soms een hele dag duren of 2 dagen voordat dit herstelt. Wat kan ik hier zelf tegen doen om het omhoog te krijgen.
1 reactieReageren
Peter (huisarts)
15 april 2026 om 16:31Ik neem aan dat je al eens je bloed hebt laten controleren (geen bloedarmoede, schildklierprobleem oid?) en dat je geen medicijnen gebruikt die als bijwerking hebben lage bloeddruk te kunnen veroorzaken. ECG (hartfilmpje) al laten maken?
Reageren
Maar het bestaat : mensen met een lage bloeddruk en mensen die een te hoge bloeddruk hebben. Er zijn veel medicijnen om hoge bloeddruk te bestijden , maar nauwelijks medicijnen om lage bloeddruk tegen te gaan.
Zorg voor voldoende vocht intake. Neem wat extra zout in de zin bv van een kopje bouillon per dag.
En zorg ervoor dat je lage bloeddruk bij houdingsverandering niet NOG meer klachten geeft (bij gaan staan bv daalt de bloeddruk even een klein beetje..dus langzaam overeind komen, eventueel eerst benen aanspannen om druk te verhogen).