- Eva Z.14 augustus 2025 om 10:26
Goedemorgen, ik heb sinds 2 maanden last van mijn kuiten. Het voelt erg vermoeid en soms alsof er kramp is geweest, links erger als rechts. Ook voel ik een sterke hartslag in mijn kuiten. Ik vroeg mij af of het een embolie/trombose kan zijn en hoe ik dit kan testen zonder naar de huisarts te moeten.. bedankt alvast voor eventuele reacties (ps ik ben 33jr)
2 reactiesReageren
Peter (huisarts)
14 augustus 2025 om 14:31Trombose in beide benen komt niet snel voor. Voor de Corona tijd, dachten we niet snel aan trombose “zomaar” (dus zonder lange busreis of na operatie, bij gebruik van medicijnen, etc). Maar trombose kan met de weinig symptomen hebbende Corona besmettingen van tegenwoordig , wel degelijk optreden.
De symptomen die jij beschrijft lijken niet op de typische verschijnselen:een vrij snel optredende zwelling van één been.
een zwaar gevoel of pijn in het been.
een rode of juist blauwachtige verkleuring van het been.
een lichte temperatuursverhoging.
een strakgespannen huid van het been (rood en glanzend met gestuwde oppervlakkige aderen)Spataderen kunnen wel beiderzijds klachten geven. Ook zonder dat er uitwendig grote aderen te zien zijn. Misschien iets voor uitproberen van een lichte druk steunkous? Zijn je vitamines, schildklierwaarden recent nog bepaald?
ReagerenEva Z.14 augustus 2025 om 14:39Bedankt voor de reactie! Mijn bloed is al een jaar geleden geprikt, dus misschien moet ik dat maar weer eens doen..
Reageren