- Loes11 juni 2025 om 18:29
Iemand zei tegen mij voor vrouwen dat bij een ferritine tussen de 15 en 30 een ijzertekort zonder anemie hebt als je hb normaal is, en bij
ijzertekort met anemie een laag hb hebt en ook bloed armoede.
Klopt dit?Is een ferritine van 23 met normale hb , ijzertekort zonder anemie?
5 reactiesReagerenJohn (moderator)
11 juni 2025 om 19:15Ja, dat klopt grotendeels. Een ferritinewaarde tussen de 15 en 30 µg/L kan wijzen op een ijzertekort zonder anemie, vooral als het hemoglobine (Hb) nog binnen de normale grenzen valt. Ferritine is een eiwit dat ijzer opslaat, en een lage waarde kan betekenen dat de ijzervoorraad in het lichaam uitgeput raakt, zelfs als het Hb nog normaal is.
Reageren
Een ferritinewaarde van 23 µg/L met een normaal Hb kan dus inderdaad wijzen op een ijzertekort zonder anemie, maar het is belangrijk om ook andere factoren zoals transferrine en ijzerwaarden in het bloed te bekijken om een volledig beeld te krijgen.Mdb27 november 2025 om 09:56Hoi,
Ik heb gisteren mijn bloed laten prikken, omdat ik echt al een jaar zo ontzettend moe ben, neerslachtig, nergens energie voor, moe wakker worden, veel ziek. Zag in de uitslagen dat mn ferritine op 4 staat en serumijzer op 5 en Hb op 7.5. Volgens mij is dit extreem laag toch?
Reageren
Peter (huisarts)
18 juni 2026 om 11:28Het Hemoglobine in onze rode bloedcellen wordt gemaakt met een centrale inbouw van een ijzer molecuul. Zonder ijzer geen rode bloedcellen. Als je nu bloed verlies, maar ook door de normale afbraak, het afsterven van rode bloedcellen, wordt er in het beenmerg Hemoglobine gemaakt en ingebouwd in rode bloedcellen. Het ijzer wat daarvoor gebruikt wordt komt uit de “voorraadkast” van het lichaam. En een afspiegeling van de groote van die voorraad is het ferritine.
Reageren
Een lage ferritine zonder dat er sprake is van zichtbaar bloedverlies, wijst meestal op een verminderde opname in de darmen of een verhoogde behoefte. Een ‘vals negatieve’ uitslag kan optreden als er sprake is van ontstekingen, infecties of leverproblemen.
Dus je moet altijd ook naar andere oorzaken kijken bij enkele een lage ferritine en normaal Hb.Johanna14 juli 2026 om 16:35Ik heb een ferritine gehalte van 27 en een hb van 7.9. Is dit zorgwekkend?
Reageren
Peter (huisarts)
15 juli 2026 om 19:48Hb en ferritine waarden zijn deels afhankelijk van het laboratorium, maar zeker afhankelijk van je man of vrouw zijn. Als je aan de ondergrens zit van je ijzervoorraad (ferritine is daar een afspiegeling van) kun je met een normaal Hb echter toch klachten hebben, met name als je eerder veel hoger hebt gezeten. Dus is er recent veel bloedverlies geweest, dan kun je zakken in je ijzervoorraad, waarmee je Hemoglobine cellen toch nog voldoende blijven.
Reageren
Dat kan ook wel moeheidsklachten geven…
Normaalwaarden
Hemoglobine (Hb)Mannen: 8,5 – 11,0 mmol/L Vrouwen: 7,5 – 10,0 mmol/L
FerritineMannen: 25 – 250 μg/L Vrouwen: 20 – 100 μg/L (vaak tot 200 μg/L)