Hoi
Heb factor 5 leiden trombofilie
Maak me druk…. Net asperges gegeten. Las op internet veel vitamine k in. Zorgt voor snellere bloedstolling. Nu ben ik bang. Kan dit veel kwaad?
Factor V Leiden trombofilie verhoogt het risico op bloedstolsels, en vitamine K speelt een rol in het stollingsproces. Asperges bevatten vitamine K, maar in relatief lage hoeveelheden. Over het algemeen is het niet nodig om asperges volledig te vermijden, tenzij je een specifieke medische reden hebt of een arts je dat heeft geadviseerd.
Als je bloedverdunners gebruikt, zoals warfarine, is het belangrijk om een consistent niveau van vitamine K in je dieet te behouden. Dit betekent dat je asperges en andere vitamine K-rijke voedingsmiddelen in gematigde en regelmatige hoeveelheden kunt eten, zodat je medicatie goed kan worden afgestemd.
Ben je ongerust kun je dat altijd nog even navragen bij de behandelend arts of zoals @Suus al aangaf bij de HAP
Bedankt voor jullie antwoorden.
Ik heb het heel vaak in mijn leven gegeten. Ik gebruik geen bloedverdunner. Mijn moeder heeft t ook. Ze zegt me geen zorgen te maken. Maar ik had ff paniek omdat ik t toevallig las op internet.
Maar denk dat je ze dan in grote getallen elke dag moet eten wil je er echt last van krijgen
Ja en dan moet je er dus echt heel veel van eten...
Overigens er zit meer Vit K in boerenkool, spinazie en broccoli maar ook dat levert geen problemen op. Ook voor die groenten geldt dan dat je er echt heel veel dagelijks van moet eten voordat je echt een te hoge waarde vit K gaat krijgen